دولت بایدن در تلاش است تا برای همیشه در عراق بماند

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

بانی کریستین: کارشناس موسسه دیفنس پرایورتیز، ستون‌‌نویس کریستین تودی

بانی کریستین معتقد است که اهداف دولت بایدن در عراق همان‌طور که اخیراً به صورت خلاصه از سوی «ریچارد میلز» معاون سفیر ایالات‌متحده در سازمان ملل طرح شد، احتمالاً مداخله ایالات‌متحده در عراق را به مدت نامعلومی طولانی خواهد کرد. وی ازجمله اولویت‌های دولت بایدن در عراق را مقابله با تجدید حیات داعش، ثبات عراق، تسهیل انتخابات آزاد و عادلانه، مبارزه با شبه‌نظامیان همسو با ایران، توسعه اقتصادی و پیشرفت‌های بشردوستانه و از بین بردن فساد دانست.

اهم نکات و گزاره‌های کلیدی این مقاله:

هنوز مشخص نیست که سیاست بایدن در عراق چگونه خواهد بود؛ اما اظهارات مختصر میلز حاکی از آن است که نباید انتظار تغییر چشمگیر نقش ایالات‌متحده در عراق را داشته باشیم – مطمئناً چیزی شبیه عقب‌نشینی کامل نیست.

 

  • جلوگیری از تجدید حیات داعش، ایجاد ثبات در عراق، حفاظت از انتخابات، هزینه‌های میلیاردی اضافی برای تهیه سرپناه حیاتی، مراقبت‌های بهداشتی ضروری، کمک‌های اضطراری مواد غذایی، آب، فاضلاب و خدمات بهداشتی و پایان دادن به فساد باعث می‌شود که ایالات‌متحده در عراق حضور پایدار داشته باشد.
  • ریشه‌کن کردن داعش یا هر گروه افراطی آینده با ابزار نظامی امکان‌پذیر نیست زیرا نبرد اصلی نبرد اذهان و ایده‌ها می‌باشد. تعهد به حفظ حضور نظامی در عراق تا زمانی که دیگر تروریست‌ها وجود نداشته باشد، برای آینده قابل پیش‌بینی متعهد به حفظ حضور نظامی در عراق برای همیشه است. جنگ ایالات‌متحده در عراق از دیرباز به یک پروژه بزرگ ضد ترور و ضد شورش تبدیل شده است. طبق هر تعریف معقول، پایان دادن به جنگ به معنای پایان دادن به آن پروژه است.
  • مقابله با بقایای داعش نیازی به حضور نیروهای نظامی آمریکا در عراق برای مدت نامحدود نیست. دولت بایدن همچنین باید به این فهم برسد که ایالات‌متحده تنها بازیگر مخالف تروریسم نیست که به توسعه‌طلبی و گسترش آن‌ها واکنش نشان دهد. هیچ بازیگر منطقه‌ای ازجمله ایران دوست داعش نیست و آن‌ها برای تأمین امنیت خود مایل به گسترش آن‌ها (داعش) نیست.
  • حضور طولانی نیروهای آمریکایی در عراق یک گزینه بی‌خطر نیست بلکه آن‌ها دائماً در معرض حملات ضدآمریکایی گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران و داعش قرار دارند. حضور طولانی در عراق شانس جنگ و تقابل نظامی با ایران را افزایش می‌دهد.

نویسنده در بخش پایانی مقاله بر این دیدگاه است که تهاجم نظامی ایالات‌متحده به عراق در سال 2003 م اشتباه بود و حضور طولانی‌تر نیروهای آمریکا در این کشور اشتباه دیگری است. بایدن باید با عقب‌نشینی کامل و فوری نیروهای ایالات‌متحده، به این جنگ ابدی پایان دهد.

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟