بایدن و حوثی‌ها

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

الیوت آبرامز: کارشناس ارشد مطالعات خاورمیانه در شورای روابط خارجی، معاون دستیار رئیس‌جمهور و معاون مشاور امنیت ملی در دولت رئیس‌جمهور جورج دبلیو بوش، نماینده ویژه ایران در دولت ترامپ

دولت بایدن درصدد تغییر تصمیم دولت ترامپ برای نام‌گذاری حوثی‌ها در فهرست سازمان تروریست خارجی است. سپس دو روز بعد این بیانیه از سوی وزارت امور خارجه منتشر شد: « از آنجا که رئیس‌جمهور برای پایان دادن به جنگ در یمن اقدام می‌کند و عربستان سعودی توافق‌نامه مذاکره را تأیید کرده است، ایالات‌متحده از ادامه حملات حوثی‌ها به‌شدت نگران است. ما از حوثی‌ها می‌خواهیم که فوراً حملات تأثیرگذار به مناطق غیرنظامی داخل عربستان سعودی و یمن را متوقف کنند که فقط باعث رنج بیشتر مردم یمن می‌شود.»

اهم نکات و گزاره‌های اصلی این مقاله:

  • ما معمولاً چه حملاتی به غیرنظامیان می‌نامیم که موجب سرزنش وزارت امور خارجه می‌شود؟ تروریسم. حمله دسامبر حوثی‌ها به فرودگاه در عدن (جنوب یمن) نزدیک 22 نفر کشته و بیش از 50 نفر زخمی شدند؛ بنابراین انتصاب حوثی‌ها به‌عنوان تروریسم توسط دولت ترامپ منطقی و درست بود زیرا حوثی‌ها بارها مرتکب اقدامات تروریستی شده‌اند؛ بنابراین آن‌ها باید در فهرست سازمان‌های تروریست خارجی باشند.
  • انگیزه تصمیم بایدن روشن و واضح است: تعیین حوثی‌ها در فهرست سازمان تروریست خارجی تأثیر منفی در بحران یمن خواهد داشت زیرا ممکن است برخی از تأمین‌کنندگان مواد غذایی و کالاهای بشردوستانه دیگر از ترس پیگرد قانونی عقب‌نشینی کنند.
  • انتصاب حوثی‌ها به‌عنوان تروریست می‌تواند مذاکره با حوثی‌ها را پیچیده‌تر سازد و از این طریق مانع تلاش‌های دولت بایدن برای خاتمه بخشی به جنگ باشد؛ بنابراین از دیدگاه من، خارج کردن حوثی‌ها از فهرست سازمان تروریست خارجی باعث خواهد شد تا این گروه تمایل کمتری برای مذاکره داشته باشد زیرا آن‌ها خود را پیروز میدان نبرد می‌دانند.

نویسنده در پایان مقاله بر این دیدگاه است که در حال حاضر، ما می‌توانیم یک چیز را با وضوح بیان کنیم: حوثی‌ها قبل از تعیین فهرست سازمان تروریست خارجی، مرتکب تروریسم شدند، در حالی که آنها تعیین شده بودند، به این کار ادامه دادند و اکنون‌که دولت بایدن این تصمیم را باطل کرده است، مرتکب اقدامات تروریستی می‌شوند؛ بنابراین این تصمیم دولت بایدن هیچ تغییری در راهبرد حوثی‌ها ایجاد نکرده است.

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟