انتظارات ضعیف نسبت به روابط ایالات‌متحده و ایران در عصر پساروحانی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
انتظارات ضعیف نسبت به روابط ایالات‌متحده و ایران در عصر پساروحانی
اگر بیشتر پیش‌بینی‌ها دقیق باشد، ایران در تاریخ 18 ژوئن، ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه را به‌عنوان رئیس‌جمهور بعدی خود انتخاب و جایگزین حسن روحانی نسبتاً معتدل و تحصیل‌کرده غرب خواهد کرد. برای ایالات‌متحده و ایران که طی چهل‌ودو سال گذشته روابط تخاصم‌جویانه داشته‌اند، ریاست جمهوری رئیسی در ایران می‌تواند بسیار فراتر از بازگشت به برجام باشد. در بخش زیر اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک» در تحلیلی به قلم «باربارا اسلاوین» سعی کرده است تا تأثیر انتخابات ریاست جمهوری ژوئن ایران را بر روابط تهران و واشنگتن موردبررسی قرار دهد.

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره می‌کنیم

 

  • با توجه به نقطه نظرات رهبر ایران، آیت‌الله علی خامنه‌ای و گروه‌های نفوذ در نظام‌های سیاسی ایران و امریکا، امید امریکا برای رسیدن به توافق «طولانی‌تر و قوی‌تر» با ایران از بین خواهد رفت. با وجود اهمیت تصمیمات رهبر ایران، به معنای آن نیست که رئیس‌جمهور و کابینه نقش محدودی دارند. البته از سوی دیگر قدرت‌یابی اصول‌گرایان در ایران می‌تواند روابط بهتر با ایالات‌متحده را تسهیل ببخشد؛ زیرا دیگر اصلاح‌طلبی وجود ندارد که بگوییم از طریق برقراری روابط با آمریکا به دنبال کسب اعتبار است.
  • موضع اصلی رهبر معظم ایران همیشه خصومت و دشمنی با آمریکا بوده است؛ اما آیت‌الله خامنه‌ای اظهار داشته است که برجام ممکن است نقطه شروع باشد یا به تعبیر دیگر محمدجواد ظریف گفت که برجام می‌تواند کف روابط با آمریکا باشد؛ اما با حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید، هرگونه پتانسیل برای بهبود روابط با ایران از بین رفت. وی در سال 2018 م باوجود پای بندی ایران به تعهدات، توافق هسته‌ای را ترک کرد. درنهایت دولت ترامپ، کارزار فشار حداکثری را علیه ایران اعمال نمود که نه‌تنها نتوانست ایران را به سر میز مذاکره بازگرداند، بلکه این کشور را به تقویت فعالیت‌های هسته‌ای و حمایت از شبه‌نظامیان ضد غربی در خاورمیانه ترغیب کرد.

 

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:  با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری؛ آیت‌الله خامنه‌ای آن‌چنان مصمم بود تا از جانشینی افراد نزدیک به حسن روحانی جلوگیری کنند که می‌توان به رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان و میانه رویان به‌خصوص علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری توسط شورای نگهبان اشاره کرد. بایدن که چین را بزرگ‌ترین تهدید برای رهبری بین‌المللی ایالات‌متحده می‌داند، ضمن کاهش تنش با تهران، به دنبال آن است که حضور نظامی ایالات‌متحده را در منطقه کاهش دهد.

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟