بایدن باید از انتخاب شدن رئیسی برای تغییر مسیر ایران استفاده کند

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
روزنامه آمریکایی «واشینگتن اگزامینر» در تحلیلی به قلم «جان بولتون» می‌نویسد: «احیای مجدد برجام به یک اولویت مذهبی برای تیم بایدن تبدیل‌شده است؛ به‌خصوص این‌که اکثر مذاکره‌کنندگان ارشد دولت بایدن در مذاکرات وین همان کسانی هستند که در انعقاد برجام در دوران اوباما نقش داشته‌اند. اگرچه جزئیات محدودی به‌صورت عمومی از مذاکرات وین در دسترس است؛ اما تردیدی وجود ندارد که تنها عامل محدودکننده امتیازاتی که دولت بایدن آماده است به روحانیون حاکم در ایران بدهد، پیامدهای منفی داخلی تسلیم کامل است.»

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره می‌کنیم

  • مقامات ارشد ایران بر این عقیده هستند که اصول اساسی این توافق نباید با تغییر همراه شود. برای نمونه یعنی هیچ تلاش تازه‌ای برای کسب حقایق در مورد ابعاد نظامی احتمالی توافق هسته‌ای صورت نخواهد گرفت. همچنین دولت بایدن نباید انتظار داشته باشد که بازرسان بین‌المللی آژانس اتمی دسترسی بیشتری از مقدار محدود فعلی، به تأسیسات هسته‌ای ایران پیدا کنند، از همه مهم‌تر، دولت بایدن در امتیاز تولید اورانیوم با غنای کافی برای مصرف تأسیسات هسته‌ای که اوباما به ایران اعطا کرده، تجدیدنظر نخواهد کرد؛ درحالی‌که همین امتیاز، هفتاد درصد از مسیر اورانیوم تسلیحاتی ایران را تشکیل می‌دهد.
  • در طی 5 ماه نخست دولت بایدن، هیچ‌کس در کاخ سفید وانمود نکرده که ایران تصمیم راهبردی بنیادینی برای کنار گذاشتن تعقیب سلاح اتمی گرفته است. تمام شواهد موجود نشانگر آن است که ایران به تلاش خود برای داشتن سلاح اتمی ادامه می‌دهد. البته ایران، خواهان بازگشت ایالات‌متحده به برجام است؛ زیرا بدون آن، تهران از تحریم‌های فلج‌کننده و ویران گر آمریکا رهایی پیدا نخواهد کرد. این تحریم‌ها باعث ایجاد نارضایتی داخلی در ایران شده است؛ اما به نظر می‌رسد دولت بایدن چشمان خود را روی این اهرم فشار بسته و برای عضویت مجدد در برجام تعصب دارد. البته تاکنون تلاشی از سوی مشاوران و مقامات دولت بایدن برای دستیابی به توافق‌نامه قوی‌تر و مستحکم‌تر برای جایگزینی برجام صورت نگرفته است؛ بنابراین اگر تحریم‌های ایالات‌متحده لغو شود و ایران به منافع اقتصادی حاصله از احیای برجام دست یابد، رژیم ایران با جدیت بیشتر به سمت تولید تسلیحات اتمی و موشک‌های بالستیک قدم برخواهد داشت و همچنین به حمایت و پشتیبانی از تروریسم در یمن، عراق و سوریه ادامه خواهد داد و بر فعالیت نظامی‌گری و ماجراجویی خود در سرتاسر خاورمیانه خواهد افزود.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد: «دولت بایدن باید از فرصت انتخاب ابراهیم رئیسی که رسانه‌های غربی وی را یک اصول‌گرای رادیکال توصیف کرده‌اند، استفاده کرده و از جنگ مذهبی خود برای احیای برجام دست بردارد؛ هرچند که امیدی نیست که رئیس‌جمهور به این توصیه عمل کند.»

 

https://www.washingtonexaminer.com/opinion/biden-should-use-raisi-election-for-iran-course-change

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟