تأثیر نشست بایدن – پوتین بر روابط ایالات‌متحده و روسیه

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
تأثیر نشست بایدن – پوتین بر روابط ایالات‌متحده و روسیه

اندیشکده آمریکایی بروکینگز با برگزاری مصاحبه‌ای با «آنجلا استنت»، ابعاد و چالش‌های نشست مشترک بایدن و پوتین و تأثیر آن را بر مناسبات ایالات‌متحده و روسیه موردبررسی قرار داده است. در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این مصاحبه اشاره خواهیم کرد:

  • هدف این نشست، ایجاد مسیری بود تا یک توافقی با روسیه دست یابد که ایالات‌متحده دیگر مجبور نشود وقت زیادی را صرف اقدامات تنش‌آفرین روسیه کند تا از این طریق بتواند به چالش اصلی سیاسی خارجی یعنی چین تمرکز کند. درواقع دولت بایدن به دنبال این اطمینان بود که روسیه دیگر مانند دوران ریاست جمهوری ترامپ یک مسئله داخلی تنش‌زا نیست. درواقع نشست بایدن و پوتین این پیام بسیار مهم را به مسکو ارسال کرد که دوران سیاست‌های ترامپ در بدنام سازی متحدان به پایان رسیده و اکنون غرب در برخی از موضوعات به‌خصوص در تعامل با روسیه متحد هستند.
  • یکی از مهم‌ترین عرصه‌هایی که می‌تواند بین آن‌ها همکاری صورت بگیرد، مسئله سایبری است. ازنظر ایالات‌متحده نفوذهای سایبری مانند هک شدن باد خورشیدی (Solar Winds) که نوعی باج افزار است اکنون به یک تهدید امنیت ملی برای آمریکا تبدیل‌شده است. اکنون، امریکا مجرمان سایبری را شناسایی کرده است که روسیه از پناه دادن به آن‌ها بسیار خوشحال است – آن‌ها در روسیه زندگی می‌کنند و این چیزی است که تحصیل توافق بین طرفین را دشوار می‌سازد؛ اما اگر در اینجا توافقی صورت نگیرد، می‌دانید که امریکا ممکن است بیشتر تلافی کند؛ بنابراین، فکر می‌کنم هر دو رئیس‌جمهور موافقت کردند که بنشینند و بحث‌های بیشتری درباره تنظیم سایبر داشته باشند.

آنجلا استنت در پایان مصاحبه بر دو مانع مهم در روابط دو کشور یعنی الف) مسئله حقوق بشر و دموکراسی و ب) مسئله اوکراین اشاره کرد؛ بنابراین من فکر می‌کنم خیلی دشوار باشد که دو کشور در چنین زمینه‌ای به توافق دست یابند؛ بنابراین آن‌ها در این نشست مشترک تنها به یک حداقلی از پیشرفت در روابط دو کشور دست یافتند.

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟