ارزیابی استراتژی دولت بایدن در قبال سوریه

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
ارزیابی استراتژی دولت بایدن در قبال سوریه
اندیشکده آمریکایی «انستیتو تحقیقات سیاست خارجی» در تحلیلی به قلم «آرون استین» به تبیین و بررسی راهبرد سیاست خارجی دولت بایدن در قبال سوریه پرداخته و می‌نویسد: «جنگ داخلی سوریه اولویت مهم دولت بایدن است؛ اما راهبرد این دولت دیگر منطبق با جاه‌طلبی‌های گسترده منطقه‌ای دولت ترامپ مانند تلاش برای سرنگونی رژیم ایران از طریق تحریم یا ممانعت از سازش کشورهای عربی با رژیم بشار اسد نیست.»

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره می‌کنیم

  • پس از قدرت‌یابی جو بایدن در ماه ژانویه، راهبرد ایالات‌متحده در قبال جنگ داخلی سوریه با تغییر و تحول گسترده‌ای همراه شد و برخلاف دولت ترامپ که اولویت را به مقابله با ایران و حفاظت از نفت سوریه در مقابل بشار اسد می‌داد، دولت بایدن بر گسترش کمک‌های بشردوستانه و حفظ حضور نظامی ایالات‌متحده برای مبارزه با داعش تمرکز دارد.
  • ایالات‌متحده ضمن ارسال سیگنال به مسکو که قصد دارد در سوریه بماند، از طریق روابطش با آنکارا سعی می‌کند از آن در مسئله ثبات و کمک‌های بشردوستانه به مناطق تحت کنترل ترکیه و رژیم بشار اسد استفاده کند. به نظر می‌رسد که فرمول اصلی آن «کمک بیشتر در ازای دسترسی مداوم» است. این فرمول، کمک‌های امریکا به سازمان ملل را افزایش خواهد داد و کمک‌های بیشتری را که از طریق دمشق ارائه می‌شود، شامل خواهد شد. این سازش بخشی از خواسته‌های روسیه را برآورده می‌سازد و تلاش‌های ایالات‌متحده در شمال شرقی و شمال غربی کشور را به خطر نمی‌اندازد.
  • انتظار می‌رود ایالات‌متحده و روسیه درباره جنگ داخلی سوریه در اجلاس دوجانبه فردا در ژنو گفتگو کنند. با نزدیک شدن نیروهای آمریکا و روسیه، این منافع ایالات‌متحده است تا تعاملات منفی را در یک درگیری محیطی مانند سوریه محدود کند. سازش دوفاکتو روسیه در مسئله ثبات می‌تواند راهی برای گفتگوهای آرام در مورد جنگ ایجاد کند و به دو کشور فضای کافی برای تعمیق درک منافع بلندمدت دیگر بدهد. این گردهمایی ممکن است به نتایج مشخصی منجر نشود، اما می‌تواند برای مدیریت واگرایی و اختلافات استفاده شود، یا حتی به‌عنوان کانال معاملات پیشنهادی برای رسمیت یافتن آتش‌بس سراسری عمل کند.

 

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد: «راهبرد جدید دولت بایدن بر حضور بی‌پایان ایالات‌متحده در شمال شرقی برای مقابله با داعش مبتنی است. همچنین به نظر می‌رسد که دولت متعهد به تأمین سرمایه برای کمک به برقراری ثبات در کشور است و این امر از طریق حمایت روسیه صورت می‌گیرد. رژیم اسد در قدرت محصورشده و واشنگتن اعلام کرده است که برای برکناری از آن اقدامی نخواهد کرد. ایالات‌متحده همچنین خواهان روابط قابل پیش‌بینی تر با روسیه در سوریه است. اکنون توپ در زمین مسکو است؛ اما دولت بایدن به‌صراحت بیان کرده است که نیروهای خود را در این کشور حفظ خواهد کرد و آماده گسترش کمک برای مدیریت فاجعه است.»

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟