آیا آمریکا می‌تواند تغییر رژیم را در ایران آغاز کند؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
آیا آمریکا می‌تواند تغییر رژیم را در ایران آغاز کند؟

نشریه‌ی آمریکایی «نشنال اینترست» در تحلیلی به قلم «رابرت فارلی» می‌نویسد: «هدف سیاست ایالات‌متحده باید سرنگونی رژیم تهران باشد؛ تا زمانی که این رژیم وجود داشته باشد از طریق ابزارهای آشکار و پنهان نظامی به دنبال تضعیف ثبات نظم مستقر در خاورمیانه خواهد بود؛ اما تعداد محدودی از تغییر رژیم در قالب حملات نظامی حمایت می‌کنند زیرا هم چشم‌انداز محدودی برای موفقیت وجود دارد و هم اشتهای کمی برای پرداخت هزینه‌های لازم برای موفقیت وجود دارد.»

در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره می‌کنیم

 

  • درحالی‌که تهاجم نظامی به زیرساخت‌های نظامی و سیاسی ایران آسیب‌های جدی وارد خواهد کرد؛ اما هدف باید تضعیف حمایت و پشتیبانی داخلی از دولت ایران باشد. برای این منظور، ایالات‌متحده می‌تواند اقتصاد ایران ازجمله تأسیسات نفتی و زیرساخت‌های حمل‌ونقل را مورد هدف قرار دهد. چنین حملاتی می‌تواند صنعت نفت ایران را در کوتاه‌مدت از بین ببرد و به رژیم ایران آسیب‌های اقتصادی جدی وارد کند. 
  • این کارزار نظامی باید با حمایت از گروه‌های ضد دولتی ایران مانند گروه‌های مرتبط با مجاهدین خلق همراه شود که شامل انتقال تسلیحات، اطلاعات، آموزش به نیروهای مقاومت و استخدام نیروهای جدید احتمالاً در کردستان می‌شود.
  • ایران در واکنش به تهاجم آمریکا می‌تواند از نیروهای نیابتی خود برای بی‌ثبات‌سازی عراق و افغانستان بهره ببرد و می‌تواند از طریق این گروه‌ها به منافع آمریکا در منطقه حمله کند. ایران می‌تواند همچنین از زرادخانه گسترده موشک‌های بالستیک خود برای حمله به پایگاه‌ها، کشتی‌ها و تأسیسات نظامی و اقتصادی شرکای آمریکا استفاده کند.

 

 نویسنده در بخش پایانی یادداشت بر نکات و گزاره‌های زیر تأکید می‌کند

    • هرگونه حمله علیه ایران احتمالاً با واکنش ملی‌گرایانه روبرو خواهد شد و در کوتاه‌مدت باعث حمایت و پشتیبانی عمومی مردم از رژیم می‌شود؛ بنابراین تهاجم نظامی به رژیم این امکان را می‌دهد تا کنترل‌های اجتماعی و اقتصادی شدیدتری را علیه مردم اعمال کند.
    • ایالات‌متحده فاقد حمایت گسترده بین‌المللی از کارزار تغییر رژیم است. حتی شرکایی مانند عربستان سعودی به‌احتمال زیاد به دلیل هزینه‌های گسترده، از جنگ علیه ایران حمایت نکنند. نه روسیه و نه چین به‌هیچ‌وجه از جنگ حمایت نخواهند کرد و هر دو به‌احتمال زیاد به طریقی برای کاهش فشار بر تهران مداخله خواهند کرد. اروپایی‌ها با نارضایتی عمومی شدید واکنش نشان می‌دهند و درنهایت حتی متحدان نزدیک مانند فرانسه و انگلیس را مجبور می‌کنند از واشنگتن فاصله بگیرند.

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟