تقابل دریایی ایران و اسرائیل چگونه درحال اوج‌گیری است؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
تقابل دریایی ایران و اسرائیل چگونه درحال اوج‌گیری است؟
در تاریخ 6 ژوئیه اینتلی نیوز در گزارشی بیان کرد که کشتی آرمان 114 ایران که حامل نفت خام می‌باشد به لبنان فرستاده‌شده است. بر اساس گزارشات، حزب‌الله لبنان برای انتقال سوخت ایران به لبنان در حال انجام عملیات لجستیکی است. درحالی‌که در طی سال‌های گذشته حملات تلافی‌جویانه ایران و اسرائیل بیشتر در مدیترانه و فراتر از آن بود؛ اکنون جنگ در حال گسترش به سمت لبنانی است که به‌طور فزاینده در آستانه سقوط اقتصادی قرار دارد.

نشریه آمریکایی فارن پالیسی در تحلیلی به قلم «آنچل ووهرا» به بررسی این مسئله پرداخته است که در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره می‌کنیم.

  • بر اساس آخرین تصاویر ماهواره‌ای، هر سه نفت‌کش ایرانی مطابق برنامه به سمت بانیاس سوریه حرکت کرده‌اند. این مسئله نگرانی‌های فوری در مورد تشدید منازعه بین اسرائیل و ایران را رفع کرد؛ اما راهبرد اسرائیل برای هدف قرار دادن نفت‌کش‌های ایران همچنان فعال است. تصمیم ایران برای حمله به کشتی‌های تجاری اسرائیل و شرکای آمریکا در منطقه خلیج‌فارس تضعیف نشده است. مسئله کشتی آرمان 114 سهولت روی‌گردانی ایران از تحریم‌های آمریکا را به نمایش گذاشت. البته همچنین این مسئله مشخص کرد که باوجوداینکه ایران با انتقال نفت‌کش‌ها به سوریه، تحریم‌های آمریکا را نقض می‌کند، اما ایالات متحده و اسرائیل نمی‌توانند تمام معاملات را متوقف سازند.
  • حتی در دوره‌های زمانی که ما می‌توانستیم تحرکات نفت‌کش‌های ایران را ردیابی کنیم؛ ولی ایالات‌متحده آن‌چنان تمایل به متوقف ساختن آن‌ها نشان نمی‌داد. البته این امر تنها به دلیل محدودیت‌های قوانین بین‌المللی نبود بلکه واشنگتن نسبت به انتقام‌جویی ایران در خلیج‌فارس اظهار نگرانی می‌کرد. درحالی‌که تحریم‌های آمریکا توانسته جلوی انتقال پول از طریق کانال‌های بانکی را بگیرد؛ اما ما در ممانعت از فروش نفت خام ایران تاکنون با موفقیت محدودی همراه بوده‌ایم.

 

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد: «حملات پنهانی اسرائیل در داخل ایران و حملات هوایی آشکار به انبارهای تسلیحاتی در سوریه، بهتر از حملات دریایی منافع راهبردی اسرائیل را تأمین می‌کند؛ بنابراین نفتالی بنت درحالی‌که به عملیات خرابکارانه در زمین، هوا و امنیت سایبری برنامه هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد، باید در زمینه‌های دریایی ریسک محاسبه‌شده را بپذیرد. البته مطمئن نیستند که آیا بنت که نسبت به نتانیاهو در قبال ایران سخت‌گیرتر است، این ایده را می‌پذیرد یا خیر».

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟