آیا دیدار بایدن و الکاظمی منجر به بیانیه‌های کلیشه‌ای می‌شود؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
آیا دیدار بایدن و الکاظمی منجر به بیانیه‌های کلیشه‌ای می‌شود؟
در بیانیه‌های عمومی، جو بایدن و الکاظمی احتمالاً ادعاهای دیپلماتیک مانند تعهد مستمر بر مبارزه با تروریسم و حفظ حاکمیت عراق در مواجهه با مداخلات خارجی را تکرار می‌کنند.

بااین‌حال بایدن و الکاظمی به‌خوبی می‌دانند که تهدید تروریسم بدون استراتژی مشخص برای مهار آن ادامه خواهد یافت و حاکمیت عراق هر روز بیشتر از روزهای گذشته توسط شبه‌نظامیان شیعه همسو با ایران نقض می‌شود. نشریه آمریکایی فارن پالیسی در تحلیلی به قلم «مینا العریبی» به تبیین و بررسی سفر مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق به واشنگتن و تأثیر آن بر آینده روابط آمریکا و عراق پرداخته است. در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره می‌کنیم

  • نشست مشترک بایدن – الکاظمی می‌تواند بر روند رویدادها به خصوص انتخابات ملی عراق در ماه اکتبر تأثیرات مثبتی بر جای بگذارد. دولت بایدن در این زمینه باید الکاظمی را تحت‌فشار قرار دهد تا فسادی را که دولت عراق را تضعیف می‌کند، مهار نماید و بر بازسازی اقتصاد این کشور تمرکز کند. دولت بایدن ادعای سیاست خارجی ارزش محور می‌کند و اگر این صحیح است باید ارزش‌های عدالت و عزت را در عراق ترویج دهد و این امر را با درخواست پاسخ‌گویی مسئولان کشتار فعالان و معترضان شروع کند. علاوه بر این، انتخابات امسال باید آزاد و عادلانه باشد.
  • دولت بایدن باید الکاظمی را تشویق کند تا در مقابل شبه‌نظامیان همسو با ایران که موردحمایت ایران هستند، موضع محکمی اتخاذ کند و در صورت انجام این کار، به او از حمایت و پشتیبانی آمریکا اطمینان خاطر دهد. الکاظمی باید به‌نوبه خود بایدن را متعهد به حضور طولانی‌مدت آمریکا در عراق کند که تنها محدود به مبارزه با داعش نباشد. حمایت ایالات‌متحده برای مهار تمام گروه‌های مسلح غیردولتی و تأمین امنیت ارتش و پلیس عراق ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. الکاظمی باید از واشنگتن برای حمایت از استقلال عراق به دنبال ضمانت باشد و از عراق در مذاکره با ایران به‌عنوان گروگان استفاده نکند.

    نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد: «زمان برای الکاظمی در حال پایان یافتن است و اکنون تمرکز بایدن بر عراق بسیار محدود است؛ بنابراین دلایل خوبی برای شک و تردید در دستیابی به موفقیت وجود دارد، اما نشست بایدن – الکاظمی می‌تواند فرصتی نادر برای دستیابی به نتایجی باشد که به عراق، مردم آن و کل منطقه کمک کند»

 

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟