پس از 18 سال، نیروهای آمریکایی را از عراق به خانه بیاورید

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
پس از 18 سال، نیروهای آمریکایی را از عراق به خانه بیاورید

اندیشکده آمریکایی «انستیتو کاتو» در تحلیلی به قلم «داگ بندو»، به تبیین و بررسی سیاست‌های ایالات‌متحده در قبال عراق و ضرورت خروج نیروهای آمریکا از این کشور پرداخته است که در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره خواهیم کرد

  • امروزه بازسازی سیاسی عراق ضروری است؛ اما این تلاش‌ها به مرحله عمل نرسیده است. اعتراضات گسترده جوانان در سال 2019 شروع شد و این نشانگر نارضایتی مردم از هویت دینی و سیاسی بود. البته بیشتر خشم و عصبانیت مردم عراق علیه نفوذ و مداخلات خارجی ازجمله ایران می‌باشد که به طرز قابل‌توجهی در سیاست عراق نفوذ کرده است. البته در گذشته سیاست‌های ایالات‌متحده هم عامل چنین امری بوده است. برای نمونه پس از خروج آمریکا از برجام، دولت ترامپ، بغداد را وسیله‌ی برای تحصیل هدف فشار حداکثری بر تهران دانست. واشنگتن بر عراق فشار آورد تا روابط تجاری خود را با همسایه‌اش قطع کند.
  • اگرچه الکاظمی از حسن نیت و احترام برخوردار است؛ اما اختیارات وی بسیار محدود می‌باشد. علی‌رغم نارضایتی مردم از میزان مداخلات خارجی ایران و گروه‌های شبه‌نظامی همسو با وی، انتظار نمی‌رود با انتخابات پارلمانی ماه اکتبر تغییر چندانی ایجاد شود. اعلامیه نشست الکاظمی – بایدن بیشتر به‌جای یک تغییر قابل‌توجه، یک حرکت نمادین بود که برای تقویت موقعیت و جایگاه الکاظمی قبل از انتخابات پارلمانی طراحی‌شده است. 
  • امروزه دیگر ایالات‌متحده درگیر جنگ در عراق نیست و 2500 نفر در حال حاضر در عراق بیشتر نقش مشاوره‌ای و کمکی دارند و به این معنا حضور آن‌ها در این کشور ضروری نیست. از سوی دیگر داعش دیگر نمی‌تواند مانند گذشته تهدیدات خود را احیا کند و اگرچه می‌تواند به عنوان نیروی نامنظم باقی بماند و صدمه بزند، اما قادر به تصرف عراق نیست. علاوه بر این، ارتش عراق امروزه کمتر فرقه‌ای و مؤثرتر از گذشته می‌باشد و همچنین شبه‌نظامیان همسو با ایران باوجود نفوذ سیاسی مخرب داخلی، به عنوان سنگر مقابله با داعش باقی می‌مانند. علاوه بر این، تقریباً تمام دولت‌های خاورمیانه مصمم هستند تا از احیای دولت اسلامی جلوگیری کنند؛ بنابراین هیچ دلیل برای ابقای نیروهای آمریکا در عراق وجود ندارد. علاوه بر این حملات تلافی‌جویانه علیه شبه‌نظامیان همسو با ایران می‌تواند مارپیچ درگیری را تقویت و تروریسم را در این کشور علیه منافع ایالات‌متحده در منطقه تشویق کند.

 

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد: «به نظر می‌رسد جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا برای پایان مأموریت رزمی آمریکا در افغانستان آماده است.

او باید همین حس خوب را در مورد عراق به کار گیرد و نیروهای آمریکایی را نیز ازآنجا به خانه بیاورد. دیگر زمان آن فرارسیده است که هر دو جنگ بی‌پایان را متوقف کنیم.»

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟