سوریه، مسیر جدید تقابل روسیه و اسرائیل

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
سوریه، مسیر جدید تقابل روسیه و اسرائیل

پس از حملات 19 ژوئیه اسرائیل به اهداف و مواضع ایران و حزب‌الله لبنان در سوریه، «وادیم کولیت»، نایب‌رئیس مرکز روسی آشتی طرف‌های درگیر در سوریه ادعا کرد که هفت موشک از هشت موشک اسرائیلی که به یک سایت نظامی در نزدیکی حلب شلیک‌شده، توسط سامانه‌های دفاع موشکی روسیه ساقط‌شده‌اند. در این راستا اندیشکده آمریکایی «ریسپانسیبل استیت کرفت» در تحلیلی به قلم «میچل پلیتنیک» به تبیین و بررسی اختلافات روسیه و اسرائیل پرداخته است که در بخش زیر به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره خواهیم کرد.

  • موضع‌گیری مقام روسی در حالی صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو که روابط نزدیک و شخصی با ولادیمیر پوتین داشتند اکنون جای خود را به جو بایدن و نفتالی بنت داده‌اند. اکنون با حضور افراد جدید، معادله روابط با ایالات‌متحده و اسرائیل برای ولادیمیر پوتین تغییر کرده است. به‌احتمال زیاد، پوتین به دنبال سنجش اراده رهبران جدید و بی‌تجربه اسرائیل می‌باشد و درعین‌حال به دنبال این است که آگاه شود که دولت بایدن چگونه با رویکرد خود در برابر روسیه، توازن ظریفی را که در سوریه برقرار است، مدیریت خواهد کرد.
  • تحرکات اخیر روسیه نشانگر این می‌باشد که مسکو درصدد است تا رویه‌ی جدیدی را در سوریه در قبال اسرائیل نشان دهد. دولت بایدن باید به‌دقت به این مسئله بیندیشد که اگر مسکو از طریق زور، اسرائیل را مجبور سازد تا دست از حملات هوایی در خاک سوریه بردارد، ایالات‌متحده باید به چه اقدامی مبادرت ورزد؟ بدون شک، دولت بایدن باید اسرائیل را مجاب سازد که به حریم هوایی سوریه احترام بگذارد و همچنین مطمئن شود که از خاک سوریه، هیچ تهدیدی، اسرائیل را مورد هدف قرار نمی‌دهد. بدین ترتیب، ایالات‌متحده در این زمینه باید همکاری گسترده با روسیه ترتیب دهد تا از این موضوع اطمینان خاطر کسب کند.

     

 

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد: «اگر تنش‌ها میان روسیه و اسرائیل جدی‌تر شود، دولت بایدن باید فعالانه وارد میدان شود و نسبت به حصول توافق جدید بین طرفین اقدام کند. در غیر این صورت، منطقه خاورمیانه با بحران دیگری روبرو خواهد شد که دیگر قابل‌تحمل نمی‌باشد.»

 

 

منابع پژوهش در دفتر اندیشکده موجود است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟