چرا ایران به میز مذاکره بازمی‌گردد؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
چرا ایران به میز مذاکره بازمی‌گردد؟
رهبری کنونی در تهران علاقه آشکاری به بازگشت به توافق 2015 دارد، زیرا این توافق خوبی برای ایران است که به دنبال توسعه سلاح‌های هسته‌ای می‌باشد.

دلیل بازگشت ایران به مذاکرات ساده است: رهبری کنونی در تهران علاقه آشکاری به بازگشت به توافق 2015 دارد، زیرا این توافق خوبی برای ایران است که به دنبال توسعه سلاح‌های هسته‌ای می‌باشد؛ اما سؤال اصلی این است که چرا ایران مذاکرات را به تأخیر می‌انداخت؟ سیاست تطویل بخشیدن ممکن است یک تاکتیک مذاکراتی از سوی ایرانی‌ها باشد که برای گرفتن امتیاز از آمریکایی‌ها طراحی شده است.

علاوه بر این، ایرانی‌ها می‌دانستند که به تأخیر انداختن ازسرگیری مذاکرات بی‌خطر است، زیرا مطمئن بودند که ایالات‌متحده متوسل به گزینه نظامی نمی‌شود. اندیشکده صهیونیستی موسسه استراتژی و امنیت اورشلیم در تحلیلی به قلم «یاکوف آمیدور» به تبیین و بررسی آینده توافق هسته‌ای پرداخته است که در بخش ذیل به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره خواهیم کرد.

خروج از توافق بدون ترسیم یک گزینه نظامی قابل‌اجرا و نمایش عزم برای استفاده از آن در صورت لزوم، اشتباه بزرگی بود. ایرانی‌ها متوجه شدند که صرف‌نظر ازآنچه انجام می‌دهند، ایالات‌متحده حاضر به استفاده از نیروی نظامی برای توقف پروژه هسته‌ای نیست. تصور ایرانیان مبنی بر اینکه گزینه نظامی روی میز وجود ندارد نیز فرض اصلی آن‌ها در مذاکرات آینده خواهد بود. ایرانی‌ها می‌دانند که ایالات‌متحده چاره‌ای جز بازگشت به توافق ندارد، بنابراین برای بستن قرارداد عجله نخواهند کرد و ممکن است ابتدا خواستار لغو تحریم‌ها و دستیابی به مزایای اقتصادی شوند. 

عدم پاسخ‌گویی آمریکا به حملات پهپادی به پایگاه آمریکا در التنف (شرق سوریه) عزم ایران و خوانش رفتار آمریکا را نشان داد. عدم پاسخ‌گویی آمریکا نشان داد که ایالات‌متحده تقریباً به هر قیمتی می‌خواهد به مذاکرات بازگردد؛ اما متأسفانه، ممکن است ایران را به این نتیجه برساند که تا زمانی که چشم‌اندازی برای مذاکرات بیشتر وجود داشته باشد، می‌تواند به رفتار تهاجمی خود در خاورمیانه ادامه دهد.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:

«اسرائیل نمی‌تواند و نباید در مذاکرات دخالت کند. با این حال، اسرائیل باید از ایالات‌متحده تعهد بگیرد که مذاکرات را در زمان کوتاهی به پایان برساند و اجازه ندهد ایران ماه‌ها تعلل کند. اسرائیل باید بیاموزد که اگر مشخص شود شانسی برای دستیابی به توافق وجود ندارد، پاسخ ایالات‌متحده و برنامه زمانی برای تلاش برای دستیابی به یک توافق طولانی‌تر و قوی‌تر چه مدت خواهد بود.

در این راستا اسرائیل باید برای احتمال دفاع از خود آماده شود – زیرا ایران هسته‌ای گزینه‌ای نیست که اسرائیل بپذیرد. اسرائیل باید بتواند به‌تنهایی از خود دفاع کند. تلاش برای جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران ساده نیست و شاید حتی خطرناک باشد – اما ضروری است.»

 

https://jiss.org.il/en/why-is-iran-returning-to-the-negotiating-table/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟