اگر حوثی‌ها پیروز شوند، بایدن برای یمن به یک پلن ب نیاز دارد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
اگر حوثی‌ها پیروز شوند، بایدن برای یمن به یک پلن ب نیاز دارد

اندیشکده آمریکایی واشینگتن انستیتو برای سیاست خاور نزدیک در تحلیلی به قلم «دیوید شنکر» به تبیین و بررسی تحولات یمن و ضرورت تغییر استراتژی ایالات‌متحده آمریکا پرداخته است که در بخش ذیل به نکات و گزاره‌های اصلی این یادداشت اشاره خواهیم کرد.

تمایل حوثی‌ها به سمت راه‌حل نظامی به‌جای مذاکره در حال نتیجه دادن است. دو سال پس از عملیات نظامی خود در مارب، شورشیان در آستانه فتح آن هستند. منطقه نفت‌خیز یکی از آخرین مناطق کلیدی در شمال است که توسط دولت هادی مورد مناقشه قرار گرفته و دروازه‌ای به شبوه، یکی دیگر از استان‌های تحت کنترل هادی با منابع و زیرساخت‌های مهم انرژی است.

این یک پیروزی بزرگی برای حوثی‌ها خواهد بود. اگر حوثی‌ها، ارتش ملی یمن تحت حمایت عربستان در یکی از آخرین سنگرهای اصلی آن را در شمال شکست دهند و مرکز انرژی یمن را تحت کنترل درآورند، برای ریاض، واشنگتن و مردم یمن، این بدترین سناریو می‌باشد. در همین حال، نیروهای نیابتی ایران یک کشور عربی دیگر را کنترل خواهند کرد و عربستان سعودی در برابر حملات موشکی و پهپادی همسایه جنوبی خود آسیب‌پذیرتر خواهد بود.

احتمال اینکه دولت بایدن تلاش کند از پیروزی کامل حوثی‌ها جلوگیری کند، یا از طریق همکاری با سعودی‌ها برای تسلیح و سازمان‌دهی بهتر دولت هادی و متحدان محلی آن یا با دستور دادن به ارتش ایالات‌متحده تا مداخله مستقیم انجام دهد، بسیار ضعیف است؛

بنابراین، پس از پایان احتمالی جنگ، بر عهده ایالات‌متحده خواهد بود که از شرارت ایران در یمن تحت کنترل حوثی‌ها جلوگیری کند، کشتی‌های دریایی دریای سرخ را ایمن نگه دارد و جاه‌طلبی‌های ارضی حوثی‌ها در عربستان سعودی را محدود سازد.

گام دیگر این است که دولت بایدن دوباره حوثی‌ها را در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار دهد. فراتر از کمک‌های دفاعی دوجانبه به سعودی‌ها، دولت بایدن باید به‌سرعت یک مکانیسم امنیتی چندجانبه در دریای سرخ برای جلوگیری از ارسال سلاح‌های غیرقانونی، توقف قاچاق انسان و جلوگیری از رفتار ایذایی ایران ایجاد کند. به‌عبارت‌دیگر، این ابتکار به عنوان یک مأموریت خاص یمن که فقط حوثی‌ها و ایران را هدف قرار نمی‌دهد، می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

نویسنده در بخش پایانی یادداشت می‌نویسد:

«مهم‌تر از همه، دولت بایدن برای جلوگیری از تکمیل کامل پروژه بازسازی یک سازمان مانند حزب‌الله در جبهه جنوبی عربستان سعودی، باید تحریم تسلیحاتی سال ۲۰۱۵ سازمان ملل علیه یمن را تقویت کند. این امر مستلزم تلاش‌های مستمر و بیشتر برای بازدارندگی دریایی و همچنین اجرای تحریم ترافیک هوایی برای جلوگیری از قاچاق تجهیزات پیشرفته نظامی ایران است. علی‌رغم تلاش‌های دولت بایدن برای احیای توافق هسته‌ای بهتر با ایران، اعمال تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل ممکن است واشنگتن را ملزم کند که تهران را به دلیل ارسال سلاح‌های بی‌ثبات‌کننده به نمایندگانش تحریم یا مجازات کند. با توجه به این مسیر تیره‌وتار، زمان آن فرا رسیده است که دولت بایدن برای مقابله با یمن تحت کنترل نیروهای نیابتی ایران، پلن ب را طراحی کند.»

 

 

https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/biden-needs-plan-b-yemen-if-houthis-win

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟