دعوای شدید الحلبوسی و الخنجر بر سر جرف النصر/ اختلاف شدید سران اهل سنت در آستانه انتخابات عراق

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
اختلافات میان سران نیروهای سیاسی اهل سنت به ردوبدل کردن پیغام‌های مستقیم میان «محمد الحلبوسی» و «خمیس الخنجر» رسیده است.

اختلافات میان سران نیروهای سیاسی اهل سنت در چند ساعت گذشته چنان بالا گرفته که به ردوبدل کردن پیغام‌های مستقیم میان «محمد الحلبوسی»، رئیس مجلس عراق، و «خمیس الخنجر» رسیده است.

این اختلافات از جمعه شب با اعلام آغاز بازگشت تدریجی اهالی شهر جرف النصر یا جرف الصخر در استان بابل از اردوگاه‌های پناهندگان به این شهر شدت گرفت. گزارش‌های متعدد تأکید کرده بود که گروه‌های مسلح در این شهر مانع از بازگشت ساکنان اصلی به آن می‌شوند.

«خمیس الخنجر»، از چهره‌های سیاسی پرنفوذ اهل سنت، اخیرا اعلام کرد که در دیدار با «محمدجواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران، با وی درباره این پرونده مذاکره کرده است و در توئیتی نوشت که مردم جرف الصخر نماز عید قربان را در این شهر خواهند خواند.

الحلبوسی، رئیس مجلس عراق، در پیامی در «واتس‌ آپ» به الخنجر که متن آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد به وی نوشت که اجازه نمی‌دهد که وی زمین‌های ساکنان جرف الصخر را واگذار کند: «چندین بار خواستم که منافع ملی و مسائل اهل سنت را از اختلافاتمان دور نگه دارم و بارها دربرابر عوعو سگانت و ماجراجویی‌ات درقبال اهل سنت کوتاه بیایم اما تو درست‌بشو نیستی، دیگر عزم خود را جزم کرده‌ام که دربرابر توطئه‌های رذیلانه‌ات بایستم و نمی‌گذارم با دشمنان میهن و دینمان زدوبند کنی، مطمئن باش اگر گنج قارون هم داشته باشی ذلیل و حقیر خواهی بود و تو را سر جایت می‌نشانم».

پاسخ الخنجر هم به همین شدت بود: «شأن من اجل از آن است که با تو با همان الفاظی حرف بزنم که نمی‌دانم از کجا یاد گرفته‌ای، من به دفاع از حقوق مردمی ادامه می‌دهم که تو حقشان را ضایع کردی تا در مقامت بمانی، تو در این مدت فقط زورت به هم‌مذهبانت رسید و دربرابر دیگران ذلیل بودی. یادت باشد که من تو را به این مقام رساندم و ان شاء الله تو را سر جایت خواهم نشاند که حدت همان مترجم و راهنمای گردشگران خارجی است».

انتشار گسترده این پیام‌ها در شبکه‌های اجتماعی واکنش دیگر سران اهل سنت عراق را نیز در پی داشت. تا اینکه در نهایت «اسامه النجیفی»، رئیس مجلس اسبق عراق، با انتشار توئیتی نوشت که در تماس با الخنجر و الحلبوسی از آنها خواسته که این حملات را متوقف کنند و افزود که طرفین وعده داده‌اند که چنین کنند.

او نوشت که در این میان باید توجه داشت که جرف الصخر و مصیبت آن مسئله‌ای راهبردی برای همه عراقی‌هایی است که به کشورشان علاقه دارند و باید همه در کنار هم برای بازگشت اهالی جرف الصخر و بازسازی آن و اعمال قدرت حکومت در آن تلاش کنند.

«محمد نوری العبدربه»، نماینده ائتلاف عزم به ریاست الخنجر، تأکید می‌کند که اختلافات نیروهای سیاسی اهل سنت بر جایگاه آنان در انتخابات تأثیر منفی می‌گذارد و افزود که همه این تحولات را باید در چارچوب رقابت ‌های سیاسی دید.

به نظر وی این تنش‌ها موجب پراکندگی آرای رأی‌دهندگان درون دایره‌های انتخاباتی در استان‌های سنی‌نشین می‌شود.

او می‌افزاید که ساکنان جرف الصخر بعد از بررسی‌های دقیق امنیتی به صورت تدریجی در حال بازگشت هستند و بزرگان شهر اکثرا به خانه‌هایشان برگشته‌اند و فقط خانواده‌های تروریست‌های داعش نمی‌توانند به شهر برگردند.

نیروهای سیاسی اهل سنت شاهد اختلاف شدید میان دو جناح اصلی هستند که یکی را خمیس الخنجر و دیگری را الحلبوسی رهبری می‌کند. پیش از این نیز الخنجر با همکاری النجیفی و شماری از دیگر سران سیاسی اهل سنت ائتلافی را تشکیل داد تا الحلبوسی را از ریاست مجلس برکنار کند، اما این تلاش‌ها به نتیجه نرسید.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟