کرزی: مذاکرات جدی صلح به زودی شروع می‌شود

 
در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان، در یک نشست خبری در کابل اعلام کرد که گفت‌وگوهای جدی صلح بین گروه طالبان و نمایندگان نظام جمهوری اسلامی افغانستان به زودی در قطر شروع خواهد شد.

کرزی از دولت افغانستان خواست که هیچ فرصتی را برای صلح از دست ندهد و از طالبان خواست که از جنگ دست بکشد.

مذاکرات صلح دولت افغانستان و گروه طالبان که از ماه سپتامبر ۲۰۲۰ آغاز شده است، با کندی پیش‌ می‌رود. اما جنگ شدت گرفته است. هیئت‌های مذاکره‌کننده دو طرف هم اکنون سرگرم گفت‌وگو در قطر هستند و براساس گزارش‌ها دور جدید گفت‌وگوها بر محور آتش‌بس، تعدیل قانونی اساسی و نظام آینده متمرکز است. آمریکا زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه خود را به قطر فرستاده است تا زمینه این مذاکرات را فراهم کند.

در کابل، حامد کرزی می‌گوید برای این نشست خبری برگزار کرده که مردم ترس را از خود دور کند و اعتماد داشته باشد که کشور به صلح و توسعه می‌رسد.

آقای کرزی از دولت خواست که وارد مذاکرات شود و دولت ملی متشکل از طالبان ایجاد کند. این نشست خبری در اوج حملات طالبان و پیشروی آنها در مناطق مختلف کشور برگزار شد.

حامد کرزی گفت: «پیامم «صلح» است و رفتن به سمت صلح پسندیده است. افغانستان عزیز از ما است. فرد فرد ما صاحب این کشور هستیم. از هر دو جانب قضیه می‌خواهم که جنگ نکنید. خصوصا از طالبان می‌خواهم که از این کارها دست بکشد. با گرفتن ولسوالی‌ها به هیچ جایی نمی‌رسید. به صلح روی بیاورید با مردمتان همراه باشید. آگاه باشید از اهمیت و ارزش خاک خود. هیچ بیگانه‌ای نمی‌تواند آنرا زیر پا کند، مگر اینکه خودما وسیله آن شویم.»

با پیشروی طالبان به سمت شمال کشور، هزاران نفر مسلح شده و خیزش‌های مردمی ضدطالبان تشکیل داده اند. آقای کرزی از این حرکت حمایت نکرد.

 

او با مخالفت با خیزش‌ها تاکید کرد: «من شخص مخالف جنگ هستم. در ریاست جمهوری هم مخالف جنگ بودم و حالا هم مخالف جنگ هستم. در عین حال این را می گویم به طالبان و به همه که ما با زحمت زیاد یک ارتش و پلیس و نظام از هیچ ایجاد کردیم. ما باید به هر عنوانی که می‌شود، نهادهای دولتی خود را نگه داریم و زودتر به صلح برویم و از راه صلح وطن خود را آباد کنیم.»

آقای کرزی درباره نظام آینده کشور گفت: «اگر صلح شود و طالبان به روند صلح روی آورند، حتما با آنها همکاری می‌کنیم. همه این وطن را می‌سازیم. ولی زعامت کشور و تعیین نظام به دست افراد و در توان افراد نیست. این امر به اراده ملت افغانستان بستگی دارد. نمی‌پذیریم کسی اراده و خواست خود را به جای اراده مردم افغانستان معرفی کند.»

رهبران ارشد افغانستان از جمله حامد کرزی دیروز دوشنبه با اشرف غنی، رئیس جمهور نیز دیدار داشتند.

طرف‌ها در این دیدار در مورد روند صلح و وضعیت جاری کشور تبادل نظر کردند و کرزی بر «پیشبرد صادقانه و مؤثر گفت‌وگوهای صلح» برای سلامت کشور تاکید کرد.

 

منبع:https://www.independentpersian.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟