گزارش روزنامه الاخبار  پیرامون راهبرد القاعده یمن پس از ازدست‌دادن مراکز خود در استان البیضاء

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
القاعده شبه جزیره پس از از دست دادن بخش بزرگی از مناطق نفوذ خود در استان البیضاء که در سال‌های اخیر اصلی ترین مناطق نفوذ این گروه شناخته می‌شد، با شرایطی بحرانی روبرو شده است.

پس از اینکه القاعده مجبور شد مناطق نفوذ خود در استان‌های ابین و شبوه را برای جلوگیری از درگیری هرچه بیشتر با مسلحین جنوبی طرفدار امارات تخلیه کند، استان البیضا به یکی از اصلی ترین مناطق حضور و تجمع القاعده یمن تبدیل شد.

همپیمانی القاعده با قبیله آل_الذهب در الرداع نیز دیگر عامل تقویت این سیطره بود. با این وجود حضور برخی از خانواده های هاشمی در این مناطق از جمله ریام به خصوص پس از سپتامبر 2014 به یک تهدید بالقوه برای این گروه تبدیل شد. به هیمن دلیل سازمان القاعده فعالیت های تبلیغی خود را با تکیه بر تشدید رقابت های مذهبی در این استان تشدید کرد و سعی کرد با ایجاد همپیمانی با قبایل، مانع پیشروی انصارالله در این استان شود. با این وجود این مسئله به شکست القاعده و از دست رفتن پشتوانه قبایلی آل الذهب در رداع منتهی شد.

در آن دوره القاعده خود را رهبر جنگ اهل سنت با رافضی ها معرفی کرد و عملیات های متعددی را بر علیه انصارالله در مناطق مختلف از جمله صنعا ترتیب داد. با این وجود حمله نظامی عربستان به یمن در سال 2015 موجب شد القاعده راهبرد خود را تغییر دهد و به سمت استانهای جنوبی یمن روانه شود تا بخشی از جنگ بر ضد انصارالله باشد و نه فرمانده آن. با توجه به اینکه پس از فروپاشی تشکیلات نظامی و امنیتی دولت هادی، القاعده تنها نیروی سازمان یافته هم پیمان ائتلاف در یمن بود در بخشی از درگیری ها برای عقب زدن انصارالله از عدن و دیگر شهرها وارد عمل شدند. حضور القاعده در این مناطق به یک معضل بزرگ برای عربستان و یک فرصت بزرگ برای امارات تبدیل شد. امارات به بهانه حضور القاعده از سال 2016 عملیاتی را با عنوان هماهنگ سازی امور و مبارزه با تروریسم در مناطق آزاد شده برگزار کرد. با آغاز این عملیات القاعده بدون درگیری شهرها را تخلیه کرد و در مناطق کوهستانی مستقر شد با این وجود مسلحین تحت کنترل امارات عملیاتی را در مناطق حضور القاعده انجام دادند. به نظر می رسد یکی از مهمترین دلایلی که موجب شد القاعده بدون درگیری این مناطق را تخلیه کند اجتناب از تیرگی روابط با قبایل محلی بوده است.

در البیضا این سازمان در مناطق الصومعه و الظاهر و پیش از آن در ولد ربیع مستقر شد. البته در ولد ربیع، القاعده تنها نبود. پس از تخلیه عدن توسط داعش این سازمان نیز به دلیل حضور تعدادی از طرفدارانش در این منطقه در ولد ربیع مستقر شد و همین مسئله موجب شد درگیری های بسیار جدی بین این دو سازمان شکل بگیرد. عملیات انصارالله در ولد ربیع در سال 2020 موجب شد القاعده این منطقه را به سمت الصومعه و الظاهر ترک کند. ماهیت جنگ در الظاهر و الصومعه که موجب می شد شکست در یک عملیات منجر به ترک آن منطقه نشود باعث شد حضور و فعالیت سازمان القاعده در این مناطق پس از عملیات سال 2020 انصارالله ادامه پیدا کند. این مسئله موجب خستگی نیروهای القاعده شد و همین مسئله مسئولان القاعده را بر آن داشت تا با دعوت از تعدادی از نیروهای خود از خارج از این مناطق عملیاتی را با پشتیبانی هوایی ائتلاف برای بیرون راندن انصارالله از این این دو منطقه آغاز کند ولی در نهایت این انصارالله بود که توانست کنترل بخش اعظم این دو شهرستان را در دست بگیرد.

در اینجا این تذکر لازم است که سازمان القاعده در سالهای گذشته حضور جدی در این دو شهرستان داشته است و شکست انها در عملیات اخیر انصارالله به معنی پایان نفوذ القاعده در این مناطق نیست اما این مسئله به کاهش فعالیت سازمانی و حضور رهبران ارشد القاعده یمن در این مناطق منجر خواهد شد که مهم ترین عامل آن نیز تیره شدن روابط القاعده با قبایل این منطقه است. این کاهش نفوذ در البیضا طبیعتا به کاهش قدرت القاعده برای انجام عملیات در داخل و خارج یمن منجر خواهد شد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟