عراق اهرم نجات لبنان یا منطقه؟

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
عراق طی ماه‌های اخیر به کانون اهتمام عربی تبدیل شده است به طوری که مقامات عراقی و مسئولان دیگر کشورهای عربی سفرهای متقابل متعددی انجام داده‌اند.

در حالی که گفتمان عربی، رویکرد بازگشت به سمت بغداد را با هدف بازگرداندن عراق به آغوش کشورهای عربی تفسیر می‌کند اما ناظران معتقدند که هدف از سفرها، تلاش برخی کشورها نظیر لبنان، مصر و اردن برای بهره‌برداری از ظرفیت‌ها و امکانات عراق به عنوان اهرم نجات این کشورهای غیر نفتی است، از سوی دیگر عربستان نیز تلاش دارد تا با بازگرداندن عراق به جبهه عربی، توازن منطقه‌ای را در برابر ایران برقرار کند.

در همین رابطه، «نبیه بری»، رئیس پارلمان لبنان ضمن ابراز تمایل بیروت برای تقویت همکاری با بغداد در زمینه‌های مختلف، اظهار داشت: این تقویت همکاری اهرم نجات لبنان به شمار می‌رود به خصوص که مردم این کشور به دلیل بحران تشکیل دولت و وتوی برخی کشورها به دلیل حضور حزب‌الله در دولت، امید خود را از کمک کشورهای اروپایی از دست داده‌اند.

بری در دیدار با «حسن التمیمی»، وزیر بهداشت و محیط زیست عراق بر لزوم تقویت روابط با عراق تاکید کرد و گفت: این امر می‌تواند اهرم نجات لبنان برای رهایی از بحران‌هایش باشد.

وی با بیان اینکه لبنان در صورتی که در وضعیت کنونی باقی بماند، در معرض فروپاشی قرار دارد، افزود: این تقویت روابط در سایه بحران‌ها و چالش‌های کنونی می‌تواند تا 50درصد به لبنان در رویارویی با بحران‌ها کمک کند.

«میشل عون»، رئیس جمهوری لبنان هم در دیدار با التمیمی از تلاش‌های دولت عراق و موافقت بغداد برای تحویل نفت در مقابل خدمات پزشکی تشکر کرد.

امیدواری لبنان به کمک‌های عراق پس از آن انجام شد که مردم لبنان از بازگشت کمک‌ها و وام‌های کم‌بهره، سرمایه‌گذاری و گردشگری کشورهای شورای همکاری به کشورشان ناامید شدند، امری که به دلیل بحران سیاسی منجر به تشدید معضلات لبنان شده است.

در این میان، منابع سیاسی لبنان پیش‌بینی می‌کنند که تهران دولت عراق را به سرمایه‌گذاری در لبنان برای رفع تنگنای حزب‌الله که برخی آن را در به وجود آمدن بحران اقتصادی کنونی سهیم می‌دانند، تشویق می‌کند.

اما در این بین باید گفت که توجه لبنان به عراق بخشی از اهتمام کشورهای فزاینده کشورهای عربی است به ویژه که اردن و مصر که به عراق به عنوان بازار نیروهای کار و صادرات کالاها و تجارت مشترک می‌نگرند.

در همین ارتباط، قرار است به زودی سران عراق، اردن و مصر در بغداد دور هم جمع شده و در رابطه با پرونده‌های مورد اهتمام مشترک به ویژه موضوع «مشرق جدید» با محوریت پرونده اقتصادی رایزنی کنند.

در حالی که مصر و اردن نیاز به ورود به بازار عراق و بهره‌برداری از پرونده بازسازی مناطق آسیب دیده هستند، عراق نیز در تلاش است تا از دروازه سرمایه‌گذاری و انعقاد توافقات مشترک، نفوذ منطقه‌ای پیشین خود را بازیابد.

در این میان، در حالی که لبنان با خطر کاهش شدید ذخایر ارزی مواجه است، خطر تاریکی مطلق به علت کمبود سوخت نیز به بحران های پی در پی این کشور افزوده شده است.

لبنان پیش از این به مدت یک دهه از شرکت سوناتراک الجزایر نفت خود را تأمین می کرد، اما این شرکت به علت اختلافاتی حاضر به تمدید قرارداد نشد و در نتیجه لبنان از آغاز سال جاری مجبور به قراردادهای فوری برای خرید نفت و تأمین سوخت نیروگاه های برق خود شد.

با انفجار بندر بیروت در 4 اوت 2020، فشارهای اقتصادی بر لبنان افزایش یافت، اما عراق از کمک به لبنان کوتاهی نکرد و یک میلیون و 800 هزار لیتر مازوت به عنوان کمک به لبنان فرستاد.

در پی آن لبنان مذاکراتی با دولت عراق برای بستن قرارداد طولانی مدت خرید نفت را آغاز کرد. این مذاکرات توسط «عباس ابراهیم»، وزیر امنیت عمومی لبنان، اداره می شد و در نهایت به تصویب هیئت دولت عراق رسید.

هیئت دولت عراق در جلسه روز سه شنبه (2 فوریه) تصویب کرد که یک میلیون بشکه مازوت و 500 هزار بشکه نفت خام به لبنان با 25 درصد تخفیف به لبنان صادر کند و به لبنان 6 ماه برای تصفیه حساب فرصت بدهد و همچنین در ازای آن از لبنان خدمات دریافت کند. جزئیات این خدمات موکول به توافقات بعدی شده است.

«ریمون غجر»، وزیر انرژی در دولت پیشبرد امور لبنان، درباره جزئیات این توافق می گوید که این قرارداد شامل نیم میلیون تُن مازوت نوع یک برای نیروگاه هایی حرارتی و نیم میلیون تُن نوع دو برای نیروگاه های معکوس و نیم میلیون تُن گازوئیل برای توربین ها می شود و می افزاید که این قرارداد بر اساس قیمت های فعلی سوخت در جهان 200 میلیون دلار می شود.

به گفته غجر لبنان دو برابر این مقدار طلب کرده بود اما پس از مذاکراتی طولانی، بغداد با نصف حجم پیشنهادی لبنان موافقت کرد.

او این قرارداد را با توجه به شرایط مالی لبنان بهترین قرارداد ممکن می خواند و می گوید که لبنان با این قرارداد حداقل 50 میلیون دلار صرفه جویی کرده است.

وزیر انرژی لبنان درباره آنچه این کشور در قبال عراق متعهد شده می گوید که دولت لبنان متعهد شده که حسابی برای دولت عراق در بانک لبنان باز کند که مبالغ این خرید به آن واریز می شود و دولت عراق هزینه های خرید خدمات و مشاوره را از آن پرداخت می کند و می افزاید که به این ترتیب ارز از لبنان خارج نمی شود.

 

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟