نخست وزیر عراق سنگ بنای اجرای پروژه بندر بزرگ فاو را نهاد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
«مصطفی الکاظمی» در سفر به بصره سنگ بنای آغاز اجرای پروژه بندر بزرگ فاو را نهاد.

«مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق، در سفر به بصره، سنگ بنای آغاز اجرای پروژه بندر بزرگ فاو را نهاد.

براساس بیانیه رسمی دفتر نخست وزیر عراق، وی که صبح امروز وارد بصره شد، سنگ بنای آغاز این پروژه راهبردی برای عراق را نهاد.

مصطفی الکاظمی، در سخنانی در این مراسم تأکید کرد که این بندر فرصت های بسیاری پیش روی ملت عراق می گذارد و جایگاه ژئوپلتیک عراق را تقویت می کند.

او گفت که بسیاری می کوشیدند که این پروژه به نتیجه نرسد و مردم را بابت آن ناامید می کردند اما امروز این پروژه رسما از مرحله طراحی و برنامه ریزی و مذاکره وارد فاز اجرایی می شود.

وی افزود که این پروژه فقط برای بصره نیست بلکه برای همه استان های عراق اهمیت راهبردی دارد و تأکید کرد که عراق امروز در آستانه مرحله تازه ای از تاریخ خود در عصر جدید است و به سمت سازندگی و پیشرفت پیش می رود.

این پروژه که شرکت کره ای دوو پیمانکار اجرای آن شده در فاز اول شامل پنج قرارداد ساخت 5 سکو به عمق 19 متر، حفاری کانال آبی داخل بندر، حفاری کانال آبی خارج بندر، حفاری کانال اتصال بندر فاو به بندر خور الزبیر، و ساخت بزرگراهی بین بندر فاو و بندر ام قصر می شود.

روز سه شنبه هفته گذشته «بهاء عریبی»، مدیر روابط عمومی شرکت بنادر عراق، تأکید کرد که شرکت کره ای دوو قراردادی برای جذب 200 کارشناس برای اجرای پروژه ساخت بندر بزرگ فاو امضا کرده است.

او در گفت وگو با نشریه عراقی «المدی» تأکید کرد که اقدامات برای صدور مجوزهای لازم و روادید و اقامت برای کارشناسان ادامه دارد.

شرکت بنادر عراق در ماه مارس گذشته اعلام کرده بود که به زودی 200 کارشناس همراه با تجهیزات عظیم برای پروژه ساخت بندر فاو وارد عراق می شوند.

عریبی تأکید کرد که این کارشناسان تابعیت های گوناگون دارند و لزوما کره ای نیستند و افزود که کار برای ساخت بندر فاو ادامه دارد و براساس مراحل تعیین شده در قرارداد فیمابین پیش می رود.

او گفت که همه پروژه صرفا به شرکت دوو موکول شده است و افزود که این شرکت عملیات پاکسازی منطقه از بقایای جنگ و مین را انجام داده است.

عریبی تأکید کرد که در بودجه 2021 عراق 400 میلیون دلار برای این پروژه اختصاص داده شده که تصویب آن موجب تسریع در تدارکات لازم برای اجرای پروژه شده است.

او گفت که در فاز اول 5 مرحله که بایست در سال 2020 اجرا می شد اجرا خواهد شد و پروژه طی 4 سال تحویل داده خواهد شد.

کارشناسان پیش بینی می کنند که این پروژه در صورت راه اندازی 150 تا 200 هزار فرصت شغلی ایجاد کند که به معنای ارتزاق حدود یک میلیون نفر از آن ان است.

عراق در روز پایانی سال گذشته میلادی قراردادی به ارزش 2.625 میلیارد دلار با شرکت کره ای دوو برای ساخت اولین مرحله از بندر فاو در بصره منعقد کرد.

به موجب این قرارداد که در بغداد و با حضور نمایندگان وزارت حمل و نقل عراق و شرکت کره ای دوو امضا شد، این شرکت کره ای کار ساخت 5 اسکله برای تخلیه کشتی ها و فضایی برای کانتینرها را برعهده خواهد گرفت.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟