تغییر «قاعده بازی» اسرائیل با حمله به «اسلحه خانه شناور» ایران در دریای سرخ

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
اسرائیل تلویحا مسئولیت حمله به کشتی ایرانی ساویز را که یک کشتی غیرنظامی با ماموریت نظامی است و ایران از آن برای اسکورت کشتی‌های تجاری خود در دریای سرخ استفاده می‌کرد، پذیرفت.

روز سه شنبه 6 آوریل 2021 (17 فروردین ماه) کشتی ایرانی ساویز در دریای سرخ دچار سانحه شد و طبق اخباری که از منابع غیررسمی منتشر شده، این کشتی هم اکنون وضعیت چندان مساعدی ندارد.

اگرچه هنوز خبر موثقی از نوع حمله به این کشتی منتشر نشده ولی برخی منابع ایرانی از انفجار در بدنه این کشتی به وسیله مین‌های چسبان خبر دادند و برخی دیگر گفتند این اتفاق حاصل برخورد موشک و یا اژدر با کشتی ساویز بوده است.

علاوه بر این، هنوز هیچ کشور و یا گروهی نیز رسما مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته اما عمده کارشناسان و منابع خبری، می گویند اسرائیل پشت پرده این حمله قرار دارد.

نیویوورک تایمز ازقول منابع آمریکایی نوشت که اسرائیل دست به اقدام علیه کشتی ایران زده و برخی منابع صهیونیستی نیز غیرمستقیم و به طور تلویحی مسئولیت این کار را قبول کردند.

این چندمین بار در طول ماههای اخیر است که ایران و اسرائیل کشتی‌های یکدیگر را مورد اصابت قرار می‌دهند. سانحه برای کشتی ایرانی سابیتی در مهرماه 98 در دریای سرخ و کشتی اسرائیلی در اسفند 99 در دریای عمان، از جمله موارد پیش از حمله به ساویز بود؛ با این تفاوت که این بار اسرائیل به یک کشتی با ماموریت نظامی حمله کرده است.

کشتی ایرانی ساویز درحقیقت یکی کشتی غیرنظامی با ماموریت نظامی است که ایران از آن برای پشتیبانی از عملیات‌های اسکورت کشتی‌های تجاری خود در دریای سرخ استفاده می‌کرد.

از سال 2006 که دزدی دریایی در منطقه خلیج عدن، تنگه باب المندب و دریای سرخ شروع و سپس به اقیانوس هند سرایت کرد، کشورهای مختلف ناوهای جنگی خود را برای حراست از کشتی‌های تجاری‌شان به این منطقه اعزام کردند.

این کشتی‌ها عمدتا از سوی دزدان دریایی مستقر در کشور سومالی تهدید شده و بعضا این گروه‌ها اقدام به ربودن کشتی‌ها و فروش بار آنها و یا اخاذی از کشورها درقبال آزادسازی کشتی‌شان می‌کردند.

این دزدادن دریایی چند بار نیز اقدام به ربودن کشتی‌های ایرانی کرده بودند و برای همین نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اقدام به اعزام ناوگروهای نظامی خود برای حراست از کشتی‌های تجاری و خطوط مواصلاتی خود در آب‌های این منطقه کرد و تا کنون بیش از 70 ناوگروه به این مناطق فرستاده است.

این ناوگروه ها تعدادی از تکاوران دریایی را نیز برای مقابله با دزدان دریایی همراه خود دارند و برای انجام بهتر این ماموریت نیاز به کشتی‌هایی برای کار پشتیبانی در این مناطق است.

این کشتی‌ها که اصطلاحا به آنها «اسلحه‌خانه شناور» یا floating armouries گفته می‌شود، بر اساس کنوانسیون ملل متحد شناورهایی هستند که به عنوان انبار سلاح و دیگر تجهیزات مورد نیاز در مناطق دور از ساحل مستقر می‌شوند و کشتی ساویز نیز چنین ماموریتی داشته است.

اکنون این کشتی مورد حمله رژیم صهیونیستی قرار گرفته و آنطور که مقامات عالی نظامی ایران و سخنگوی وزارت خارجه نیز اعلام کردند، ایران پس از روشن شدن پشت پرده این حمله، به مهاجمین پاسخ خواهد داد.

البته به جز اسرائیل، کشورهای دیگری هم در مظان این اتهام قرار دارند، ازجمله رژیم سعودی که کشتی ایرانی ساویز در دریای سرخ در نزدیکی مرزهای این کشور قرار داشته است.

عربستان سعودی در طول ماه‌های گذشته که حضور ناوگروه‌های نظامی ایران بنا بر دلایلی در دریای سرخ کمرنگ شد، اقدام به ایجاد مزاحمت برای کشتی‌های تجاری ایرانی کرده بود و برای همین سرلشکر باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح در دی ماه 99 در مراسم الحاق شناورهای جدید به نیروی دریایی ارتش، اذعان کرد نیروهای مسلح ایران بار دیگر منطقه دریای سرخ را در حوزه گشت‌زنی شناورهای جنگی خود قرار خواهد داد.

 

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟