پنج کشور عربی در میان 10 کشور بیشترین خریدار سلاح در جهان/ عراق رتبه یازدهم را دارد

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در میان 10 کشور بیشترین واردکننده سلاح در جهان عربستان در رتبه اول، مصر رتبه سوم، الجزایر رتبه ششم، قطر رتبه هشتم، امارات رتبه نهم را دارند.

گزارش سالانه پژوهشگاه بین المللی صلح استکهلم نشان می دهد که 5 کشور عربی در میان 10 کشور بیشترین واردکنندگان سلاح در جهان میان سال های 2016-2020 بوده اند.

براساس این گزارش، در میان 10 کشور بیشترین واردکننده سلاح در جهان عربستان در رتبه اول، مصر رتبه سوم، الجزایر رتبه ششم، قطر رتبه هشتم، امارات رتبه نهم را دارند.

عربستان سعودی در فاصله این پنج سال در مقایسه با پنج سال پیش از آن واردات سلاح خود را 61 درصد افزایش داده و 11 درصد فروش سلاح جهان به عربستان سعودی بوده است.

عربستان 79 درصد سلاح خود را از امریکا و 93 درصد را از انگلستان و 4 درصد را از فرانسه خریداری کرده است.

مصر هم در این مدت در مقایسه با 5 سال پیش از آن هزینه های خرید سلاح خود را 139 درصد افزایش داده و 5.8 درصد کل خرید سلاح در جهان را انجام داده است.

مصر 41 درصد سلاح خود را از روسیه و 28 درصد را از فرانسه و 8.7 درصد را از ایالات متحده خریداری کرده است.

در مورد الجزایر حجم خرید سلاح این کشور 4.3 درصد واردات سلاح جهان بوده و در مقایسه با پنج ساله 2011-2015 حجم خرید سلاح آن 64 درصد افزایش داشته است.

الجزایر نیز بخش اعظم سلاح خود را از روسیه (69 درصد) و سپس آلمان (12 درصد) و چین (9.9 درصد) خریداری کرده است.

اما قطر در فاصله این پنج سال حجم واردات سلاح خود را 361 درصد افزایش داده و 3.8 درصد معاملات خرید سلاح در جهان را به خود اختصاص داده است. امریکا بزرگ ترین فروشنده سلاح به قطر بوده (47 درصد) و سپس فرانسه (31 درصد) و آلمان (7.5 درصد).

برخلاف این کشورها، امارات متحده عربی که در رتبه دهم جهانی قرار دارد حجم خرید سلاح خود را در مقایسه با پنج ساله 2011-2015 به اندازه 37 درصد کاهش داده و 3 درصد معاملات خرید سلاح در جهان را به خود اختصاص داده است.

سه کشور اصلی تأمین کننده سلاح برای امارات امریکا (64 درصد) و فرانسه (10 درصد) و روسیه (4.7 درصد) هستند.

در این رتبه بندی عراق رتبه 11 جهانی را دارد که حجم اموالی که برای خرید سلاح اختصاص داده در مقایسه با پنج سال 2011-2016 معادل 0.6 درصد کاهش یافته است.

عراق 41 درصد سلاح خود را از امریکا، 34 درصد را از روسیه و 12 درصد را از کره جنوبی خریداری کرده است.

این گزارش نشان داده که منطقه خاورمیانه بعد از آسیا و اقیانوسیه، دومین منطقه جهان به لحاظ میزان افزایش نسبت واردات سلاح هستند و در این پنج سال در مقایسه با پنج سال گذشته 25 درصد بر خرید سلاح خود افزوده اند.

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟