برنامه عراق و عربستان برای افتتاح دومین گذرگاه مرزی تجاری

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
برنامه عراق و عربستان برای افتتاح دومین گذرگاه مرزی تجاری
پس از گفت‌وگوهای کمیته هماهنگی عراق و عربستان، دو کشور در نظر دارند گذرگاه مرزی دومی برای مقاصد تجاری و تردد عمره‌گزاران و حجاج افتتاح کنند.

پس از گفت‌وگوهای کمیته هماهنگی عراق و عربستان، دو کشور در نظر دارند گذرگاه مرزی دومی برای مقاصد تجاری و تردد عمره‌گزاران و حجاج افتتاح کنند.

گذرگاه جدید در استان مرزی المثنی در جنوب عراق در همسایگی استان رفحاء عربستان قرار دارد، این در حالی است که دو کشور کمتر از یک سال پیش گذرگاه عرعر واقع در استان الانبار و منطقه عرعر عربستان را پس از 3 سال تعطیلی به روی تبادلات تجاری بازگشایی کردند.

در همین رابطه، یک مسئول عراقی به العربی الجدید گفت: اقدامات لازم برای ایجاد گذرگاه جدید به زودی آغاز خواهد شد و طرف سعودی مسئولیت تعمیر و بهسازی این گذرگاه را برعهده خواهد داشت و طرف عراقی نیز در تلاش برای ساخت سکوی تبادل تجاری مرزی برای ترانزیت کالاها، انبارها و نیز بهسازی مسیرهای منتهی به این گذرگاه از مرکز استان المثنی و دیگر شهرهای جنوبی عراق است.

این مقام عراقی، افتتاح این گذرگاه را گامی مهم توصیف کرد و افزود: این اقدام منجر به اشتغالزایی برای دستکم 5 هزار نفر از اهالی این منطقه می شود همچنین قابل پیش‌بینی است که تبادلات تجاری و ترانزیت کالاها به بهبود وضعیت معیشتی منطقه بینجامد.

در پی نشست‌های اعضای کمیته هماهنگی عراق و عربستان به ریاست «ناصر الشبلی»، وزیر حمل و نقل عراق، این وزارتخانه روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد به دلیل ثبات امنیتی در جنوب عراق، وجود طرح‌های سرمایه‌گذاری و موقعیت جغرافیایی مناسب این منطقه و نیز کوتاه کردن مسیر حجاج به جای مسافت طولانی گذرگاه عرعر در الانبار، مقدمات ایجاد گذرگاه جدید با عربستان فراهم شده است.

برنامه افتتاح گذرگاه جدید پس از 2 هفته از سفر «عبدالعزیر بن نایف»، وزیر کشور عربستان به بغداد و دیدار با مسئولان عراقی اعلام می شود.

اداره آمار عربستان پیشتر اعلام کرد حجم مبادلات تجاری میان بغداد و ریاض در سال 2020 نزدیک به 900 میلیون دلار بوده که 15 درصد نسبت به سال پیش از آن افزایش داشته است.

این نهاد عربستانی افزود: ارزش صادرات عربستان به عراق 898.3 میلیون دلار و واردات از عراق 11.8 میلیون دلار بوده است.

گذرگاه مرزی عرعر به هنگام حمله ارتش بعث به کویت در سال 1990 تعطیل شد تا اینکه بار دیگر در سال 2013 به صورت محدود بازگشایی شد اما مجددا پس از تسلط داعش بر شهرهای غربی و شمالی عراق به مدت 7 سال تا نوامبر 2020 بسته شد.

عربستان در دسامبر سال 2015 میلادی مناسبات دیپماتیک خود با عراق را پس از 25 سال به خاطر حمله صدام به کویت از سر گرفت.

 

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟