معاون اول رئیس‌جمهور افغانستان: طالبان هیچ‌گاه پیروز نخواهد شد  

 
در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری افغانستان، یک‌بار دیگر برای اطمینان شهروندان این کشور تاکید کرد که طالبان توانایی سقوط نظام کنونی افغانستان را ندارند و این گروه هیچ‌گاه از راه جنگ پیروز نخواهد شد.

امرالله صالح، گفت: «حکومت و نیروهای دفاعی افغانستان، آمادگی کامل برای دفاع از سرزمین و عزت هر شهروند کشور را دارند و طالب هرگز پیروز نخواهد شد.»

معاون اول این کشور در همراهی با روابط سیاسی افغانستان و جامعه‌ جهانی، پس از خروج سربازان خارجی از این کشور گفت: «فصل جدید با همکاران بین‌المللی آغاز شده است و نسبت به هر زمان دیگر، فرصت‌های بهتر برای تامین صلح به دست آمده است.»

امرالله صالح، پس از رسیدن به معاونت اول، بارها طالبان را متهم کرده و گفته است که این گروه تلاش دارد با حمایت حامیان خارجیشان دولت افغانستان را ساقط کنند، اما غافل از آنکه در موجودیت نیروهای امنیتی و دفاعی افغان، توان چنین کاری را هیچ‌گاه ندارند، جز اینکه ویرانی و وحشت خلق کنند.

آقای صالح، از چهره‌های جدی ضد گروه طالبان به شمار می‌رود. او پیش از رسیدن به معاونت اول، بارها از جنگ طالبان در برابر دولت افغانستان انتقاد کرد و گفت که این گروه (طالب)، جز کشتار، ویرانی و تلاش برای اهداف دیگران، هیچ برنامه‌ای برای آبادانی افغانستان ندارند و بدانند که با این طرزفکر، هیچ‌گاه پیروز نمی‌شوند و مردم از آنان نفرت پیدا کرده است و هیچ افغان از طالب حمایت و دفاع نمی‌کند.

معاون اول افغانستان در حالی از عدم سقوط نظام در این کشور به دست طالبان و ناکامی این گروه به دلیل رسیدن به قدرت در این کشور به شهروندانش اطمینان می‌دهد که جنگ طالبان علیه نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان نسبت به چند سال گذشته افزایش چشمگیری یافته است. در حال حاضر در شماری از استان‌های افغانستان جنگ شدید میان طالبان و سربازان افغان جریان دارد و این جنگ سبب شده است که حتی شماری از روستاها به دست طالبان سقوط کند و طالبان نیز در تلاش هستند که این پیروزیشان را تا سطح استان‌ها نیز برسانند.

طالبان، پیش از تصمیم خارجی‌های برای خروج سربازانشان از افغانستان تلاش داشتند تا از راه مذاکره و گفت‌وگو با دولت افغانستان جنگ و کشتار را پایان داده در قدرت این کشور سهیم شوند، اما پس از روند خروج سربازان خارجی از افغانستان علاقه‌مندی این گروه به مذاکرات صلح کاهش یافته و دیده می‌شود تمام توجه و سرمایه‌گذاریشان را برای تشدید جنگ و سقوط استان‌ها هزینه کرده‌اند.

در ماه‌های اخیر جنگ، حملات انتحاری و انفجاری این گروه در سراسر افغانستان مانند گذشته شدت گرفته و در حال افزایش نیز است. سقوط پی‌درپی روستاها به دست طالبان، کشتار نیروهای امنیتی و دفاعی افغان و پیشروی این گروه در جنگ با نیروهای افغان، شهروندان افغانستان را به شدت نگران کرده است.

 

شهروندان افغانستان با وجود نگرانی‌هایی که دارند از دولت‌مردان افغان و جامعه جهانی و به‌ ویژه آمریکا می‌خواهند که افغانستان را تنها نگذارند و فرار کنند. باید تلاش کنند تا این کشور به صلح و ثبات پایدار دست یابد و جنگ و ناامنی که جریان دارد خاتمه پیدا کند.

پس از آنکه طالبان با ایالات متحده آمریکا در دوحه قطر به توافق رسیدند، این گروه اعلام کرد که اگر دولت افغانستان به خواسته‌هایشان توجه کند و تمام زندانیانشان را از زندان آزاد کنند آماده هستند که برای پایان جنگ و قطع خون‌ریزی به یک توافق جامع دست یابند و افغانستان را به یک صلح و ثبات پایدار برسانند، اما حکومت افغانستان و شماری از اعضای هئیت مذاکره‌کننده صلح این کشور گفته‌های طالبان را فریب‌دهنده می‌دانند و معتقدند که این گروه مشغول تلف کردن وقت است و می‌گویند که طالبان بهانه‌جویی می‌کنند و می‌خواهند از راه جنگ به قدرت برسند و هیچ‌گاه آماده صلح و ثبات نبوده و نیستند.  

پافشاری این گروه (طالبان)، به خواسته‌هایشان برای رفتن به میز مذاکره با هئیت افغانی و شدت دادن جنگ در افغانستان و بی‌علاقه‌گی آنان به روند صلح باعث شد که حتی محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، اعلام کند: «تا زنده است اجازه نمی‌دهد طالبان باعث سقوط نظام شده و از راه زور به قدرت دست یابند.» در همین حال، کشورهای خارجی دخیل در جنگ و صلح افغانستان نیز تاکید کردند که هیچ‌گاه طرفدار سقوط نظام در افغانستان نبوده و نمی‌خواهند که نظام «امارت اسلامی طالبان» بار دیگر به وجود بیاید.

اما طالبان در ظاهر بارها اعلام کرده‌اند که طرفدار پایان جنگ و قطع خونریزی در افغانستان هستند و هیچ بهانه‌جویی نمی‌کنند، برعکس دولت افغانستان را متهم می‌کنند که نمی‌خواهد مذاکرات به نتیجه برسد و افغانستان صاحب صلح و ثبات شود.

شاه‌حسین مرتضوی، مشاور ارشد فرهنگی رئیس‌جمهور افغانستان، نیز پس آنکه طالبان جنگ را شدت بخشید و باعث سقوط چندین روستا شد بار دیگر از عملکرد این گروه و نداشتن آراده آنان به صلح انتقاد کرد و نوشت:«جنایت و گفت‌وگوهای صلح هم‌زمان معنا ندارد. اراده فعلی طالبان برای جنایت است. هیچ نشانه‌ای برای اعتقاد این گروه به صلح وجود ندارد.»

 

 

منبع:https://www.independentpersian.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟