حکم سنگین برای یکی از رهبران مخالفان بلاروس؛ اتحادیه اروپا: این بی‌توجهی به حقوق بشر است 

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
حکم سنگین برای یکی از رهبران مخالفان بلاروس؛ اتحادیه اروپا: این بی‌توجهی به حقوق بشر است

دادگاهی در بلاروس روز دوشنبه ۶ سپتامبر (۱۵ شهریور) یکی از رهبران مخالفان در این کشور را که در تظاهرات سال گذشته علیه رئیس‌جمهور الکساندر لوکاشنکو نقش داشت، به ۱۱ سال زندان محکوم کرد.

مقامات قضایی بلاروس گفته‌اند حکم ماریا کولسنیکووا برای اتهامات «توطئه جهت به دست‌ گرفتن قدرت»، «اقدام در راستای تضعیف امنیت ملی» و «ایجاد یک گروه افراطی» صادر شده است.

خانم کولسنیکووا تنها رهبر بزرگ معترضان در بلاروس است که همچنان در داخل این کشور حضور دارد. او از یک سال پیش و پس از این که در اعتراض به «اخراج اجباری» گذرنامه خود را پاره کرده بود، در بازداشت به سر می‌برد.

 

ماکسیم زناک، وکیل ماریا کولسنیکووا نیز به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

در تصاویری که رسانه‌های روسی از جریان قرائت حکم دادگاه پخش کرده‌اند، خانم کولسنیکووا دستبند به دست در داخل یک قفس شیشه‌ای در حالی که لبخند می‌زد و با دستان خود نمادی به شکل قلب نمایش می‌داد دیده می‌شد.

واکنش‌ها

در پی صدور این حکم اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای مطبوعاتی «بی‌توجهی آشکار» مینسک به حقوق بشر را محکوم کرد.

وزارت خارجه آلمان نیز این اقدام را «غیرقابل ‌توجیه» خوانده و خواستار آزادی تمامی زندانیان سیاسی در بلاروس شد. بریتانیا نیز در بیانیه‌ای جداگانه گفته است «سرکوب» در این کشور باید پایان پیدا کند.

ماریا کولسنیکووا نوازنده ۳۹ ساله فلوت در ارکستر فیلارمونیک بلاروس از سال گذشته به نمادی از جنبش اعتراضی در این کشور تبدیل شده است.

ماموران سرویس امنیتی بلاروس در سپتامبر گذشته او را بازداشت کرده و پس از کشیدن یک گونی بر سرش، او را سوار بر مینی‌بوس کرده و به مرز اوکراین بردند. بنا به گزارش‌ها او با بیرون پریدن از ماشین در برابر تلاش برای خارج‌کردن اجباری‌اش از خاک بلاروس مقاومت کرده بود.

پیشینه

بلاروس پس از انتخاب الکساندر لوکاشنکو برای ششمین دوره در مقام ریاست جمهوری، که به ادعای غرب و مخالفان با تقلب اتفاق افتاد، شاهد ماه‌ها ناآرامی و تظاهرات بود.

مقامات بلاروس با سرکوبی گسترده و خشن به این اعتراض‌ها پاسخ دادند. بر اساس برآوردهای انجام شده در جریان این مقابله با مخالفان حدود ۳۵ هزار نفر بازداشت شده‌اند. پس از انتخابات همچنین شمار زیادی از روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای بازداشت شده و برخی چهره‌های برجسته مخالف نیز زندانی یا مجبور به ترک کشور شدند.

کولسنیکووا همراه با سوتلانا تیخانوفسکایا، رقیب اصلی لوکاشنکو در انتخابات اوت ۲۰۲۰، و ورونیکا تسپکالو سه زنی بودند که رهبری تجمعات تابستانی سال گذشته علیه رئیس‌جمهور بلاروس را بر عهده داشتند.

تیخانوفسکایا و تسپکالو هر دو از بلاروس به کشورهای اتحادیه اروپا گریخته‌اند.

کشورهای غربی با اعمال تحریم‌هایی علیه بلاروس به این سرکوب‌ها پاسخ داده‌اند. اتحادیه اروپا پس از آن که بلاروس در ماه مه یک هواپیمای مسافربری را برای بازداشت یک روزنامه‌نگار مخالف مجبور به فرود در فرودگاه مینسک کرد، تحریم‌ها علیه این کشور را افزایش داده است.

دولت بلاروس در مقابل و در پی این تصمیم اتحادیه اروپا، دستور توقف همکاری با این اتحادیه را در زمینه جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی صادر کرده است.

 

 

 

منبع:https://per.euronews.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟