پرداخت کمک‌های مالی قطر به خانواده‌های فلسطینی در غزه از طریق سازوکار جدید

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
پرداخت کمک‌های مالی قطر به خانواده‌های فلسطینی در غزه از طریق سازوکار جدید
پرداخت کمک های مالی قطر به خانواده های نیازمند در نوار غزه پس از توقف حدود 4 ماهه، با سازوکار جدید توافق شده آغاز شد.

سازمان ملل روز گذشته (دوشنبه) پرداخت کمک های مالی قطر به صد هزار خانواده فقیر در نوار غزه را بر اساس سازوکار جدیدی که اخیرا با هماهنگی کمیته قطری بازسازی غزه و با موافقت جنبش حماس و گروه های مقاومت فلسطین بر سر آن توافق شد، آغاز کرد.

پرداخت کمک های مالی قطر پس از 4 ماه

این نخستین بار است که کمک های مالی قطر به خانواده های فقیر در غزه پرداخت می شود، چرا که پرداخت این کمک ها در ماه مه و به مدت 4 ماه به دلیل مخالفت اسرائیل با پرداخت کمک ها به شیوه پیشین که به مدت دو سال و نیم انجام می شد، متوقف شده بود.

قطر، تشکیلات خودگردان فلسطین، سازمان ملل، مقامات اسرائیل و جنبش حماس طی ماه های گذشته مذاکراتی برگزار کردند که طی آن بر سر سازوکار پرداخت کمک های مالی قطر به غزه توافق شد.

این مذاکرات و تلاش ها بارها به دلیل مخالفت اسرائیل با پرداخت به شیوه پیشین و محافظه کاری تشکیلات خودگردان فلسطین و امتناع بانک های محلی از پذیرش این کمک ها به دلیل نگرانی از اتهام کمک به تروریسم متوقف شد.

عقب نشینی تشکیلات خودگردان از پرداخت کمک ها

تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرده بود از دریافت کمک مالی و پرداخت به کارمندان غزه از طریق بانک های وابسته به خود در غزه منصرف شده است.

«محمد العمادی»، رئیس کمیته قطری بازسازی غزه، بهانه تشکیلات خودگردان برای این تصمیم را نگرانی از پیگردهای قانونی و اتهام حمایت از تروریسم به بانک های وابسته به این تشکیلات اعلام کرد.

در همین رابطه و برای اعلام مخالفت با تداوم محدودیت های اعمال شده بر غزه از سوی اسرائیل و مطالبه تسریع در بازسازی غزه و وارد کردن کمک ها به غزه، گروه های مقاومت فلسطین از پرتاب بادکنک های آتش زا و منفجره به سوی اسرائیل و استفاده از پهپاد در نوار مرزی استفاده کردند.

آغاز روند پرداخت کمک ها به فلسطینیان

یک مسئول در سازمان ملل در گفت وگویی به پایگاه خبری العربی الجدید گفت: روند پرداخت کمک ها از روز گذشته و با پرداخت کمک ها به حدود صد نفر آغاز شد تا ابتدا اقدامات فنی امتحان شود و سپس بقیه کمک ها بین صد هزار خانواده طی روزهای آتی پرداخت شود.

وی در ادامه افزود که روند پرداخت کمک های به صورت گسترده تر طی دو روز آتی و از طریق سازوکار جدید تکمیل می شود.

به گفته این مسئول در سازمان ملل، براساس سازوکار جدید پرداخت کمک ها، پیام هایی حاوی کدهای مختلف برای هر شخص از طریق تلفن همراه ارسال می شود و رمز ارسالی باید با شماره مرکز تعیین شده مطابقت داشته باشد و 300 مرکز در شهرهای مختلف نوار غزه برای پرداخت کمک ها در نظر گرفته شده است.

کمک ها با سازوکار جدید پرداخت می شود

هر خانواده فلسطینی در غزه مبلغ مالی 320 شیکل اسرائیل معادل صد دلار دریافت می کنند، در حالی که در گذشته کمک ها به دلار و از طریق دفاتر پستی پرداخت می شد.

فلسطینی ها در غزه طی دوره اخیر محاصره شدید بی سابقه ای را از سوی اسرائیل شاهد بودند به گونه ای که اسرائیل پس از پایان حملات به غزه در 21 مه، محدودیت های بسیاری برای واردات مواد ساختمانی، دستگاه های برقی و تلفن های همراه، خودرو، مواد صنعتی چوبی و آلومینیومی، آهن و فولاد اعمال کرد.

اطلاعاتی درباره کمک های قطر به غزه

گفتنی است «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر کمک مالی به ارزش 360 میلیون دلار امریکا برای پرداخت به ساکنان غزه طی سال جاری اختصاص داد.

این مرحله از کمک های مالی قطر برای خانواده های فقیر غزه است تا بتوانند برخی از نیازهای اساسی خود را در سایه وضعیت بد معیشتی و اقتصادی تامین کنند.

بنابر آمارهای اعلام شده توسط کمیته قطری بازسازی غزه، رقم کل کمک مالی قطر از سال 2012 از زمان سفر «حمد بن خلیفه آل ثانی»، امیر سابق قطر به غزه تاکنون به نزدیک 1.4 میلیارد دلار رسیده است.

دوحه در سال 2012، 407 میلیون دلار به غزه کمک کرد و این رقم در سال 2013 به 5 میلیون دلار رسید اما مبلغ کمک مالی قطر به غزه در سال 2014 و به عنوان کمک پس از جنگ اسرائیل، 30 میلیون دلار بود و این در حالیست که در سال 2015، هزار واحد مسکونی ویران شده را با مبلغ کل 50 میلیون دلار به صورت کامل ساخت.

رقم کل کمک قطر به غزه در سال های 2017، 2018 و 2019 نیز به ترتیب، 34 میلیون دلار، نزدیک به 23 میلیون دلار و 330 میلیون دلار بود.

کمک های امیر قطر به غزه در سال 2020 نیز 150 میلیون دلار بود و امسال نیز 360 میلیون دلار برای کمک به غزه اختصاص داده شده است.

در پی انتشار ویروس کرونا در غزه و در ماه اوت 2020 نیز، قطر 7 میلیون دلار بین 70 هزار خانواده متضرر از محدودیت ها و اقدامات پیشگیرانه از ویروس کرونا توزیع کرد.

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟