نقش مهاجران سوریه ای در تقویت اقتصاد و بازار ترکیه

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
مهاجران سوریه‌ای 5 درصد ساکنان ترکیه را تشکیل می‌دهند و این باعث افزایش 4 درصدی فروش کالاهای ترکیه‌ای و افزایش 5 درصدی ثبت شرکت‌ها در ترکیه شده است.

شماری از بازرگانان و مقامات ترک در واکنش به انتقادها از حضور مهاجران سوریه‌ای در ترکیه، بر اهمیت حضور این مهاجران و پناهندگان در تقویت اقتصاد ترکیه و رونق بازار و تقویت برخی بخش‌های تولیدی و خدماتی تأکید کردند.

«نوری دوغان»، مدیر کل شرکت «ایجا اش» می‌گوید کسانی که مهاجران سوریه‌ای را عامل افزایش نسبت بیکاری در ترکیه می‌دانند باید بدانند که اگر کارگران سوریه‌ای نباشند، هیچ کارگری برای کارخانه‌ها نخواهد ماند.

او گفت که وقتی درخواست استخدام یک مهندس می‌دهیم هزار نفر درخواست می‌دهند اما وقتی یک کارگر می‌خواهیم هیچ کس درخواست نمی‌دهد و اینجاست که مهاجران سوریه‌ای به کار می‌آیند.

«عبدالمجید عاشور»، بازرگان سوریه‌ای تأکید می‌کند که بیش از 10 هزار شرکت سوریه‌ای یا با صاحب‌امتیاز سوریه‌ای در ترکیه ثبت شده که در آنها شهروندان ترکیه در کنار مهاجران سوریه‌ای فعالیت می‌کنند و این چیزی است که منتقدان مهاجران سوریه‌ای در نظر نمی‌گیرند.

عاشور تأکید می‌کند که کارگران سوریه‌ای در ترکیه حقوقی دریافت می‌کنند که یک کارگر ترکیه‌ای حاضر نیست بپذیرد، «در حالی که سوریه‌ای ها هم مهارت خوبی دارند هم به مسئولیتشان درست عمل می‌کنند».

به گفته عاشور اکثریت مطلق کارگران روزمزد در بخش کشاورزی در استان‌های غازی عنتب و هاتای و اورفه و بسیاری از کارگران روزمزد بخش صنعتی ترکیه، اهالی سوریه هستند که از هرگونه بیمه هم محروم‌اند.

«ساری ایدن»، نماینده حزب عدالت و توسعه در ترکیه و رئیس انجمن بین‌المللی مهاجران و پناهندگان، پیش‌تر اعلام کرده بود که در هفت سال گذشته بازرگانان سوریه‌ای 100 هزار فرصت شغلی در ترکیه ایجاد کرده و 3 و نیم میلیارد دلار در این کشور سرمایه‌گذاری کرده اند.

بانک مرکزی ترکیه هم پیش از این در گزارشی نشان داده بود که مهاجران سوریه‌ای 5 درصد ساکنان ترکیه را تشکیل می‌دهند و این باعث افزایش 4 درصدی فروش کالاهای ترکیه‌ای و افزایش 5 درصدی ثبت شرکت‌ها در ترکیه شده است.

با اینکه ترکیه از آغاز سال 2016، کارفرمایان را ملزم کرد که برای استخدام نیروی کار سوریه‌ای مجوز دریافت کنند و برای آنها بیمه موقت صادر کنند، بسیاری از بنگاه‌ها همچنان ترجیح می‌دهند که کارگران سوریه‌ای را به صورت غیر قانونی جذب کنند تا از پرداخت عوارض معاف بمانند.

«نزار خراط»، رئیس جمعیت سوریه‌ای های مقیم استانبول، تأکید می‌کند که شمار کارگران سوریه‌ای در ترکیه بر اساس کم‌ترین برآوردها 700 هزار است که فقط 40 هزار نفر آنها به صورت قانونی کار می‌کنند.

میانگین مزد کارگران سوریه‌ای در ترکیه میان 2500 تا 4 هزار لیره ترکیه (هر دلار: 11.2 لیره) است که به زور کفاف اجاره و پرداخت قبض‌های خدماتی را می‌کند.

بر اساس آمار اداره مهاجرت ترکیه در ماه اکتبر، شمار شهروندان سوریه‌ای که تحت پوشش حمایتی موقت هستند 3 میلیون و 715 هزار و 913 تن می‌شوند که 532 هزار و 726 تن از آنها در استانبول و 457 هزار و 890 تن از آنها در غازی عنتب و 436 عزلر و 861 تن در ایالتی هتای زندگی می‌کنند.

 

 

منبع:https://mdeast.news

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟