زمان مناسبی برای چرخش آمریکا به سمت آفریقاست

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
زمانی که در سال 1954 به سرویس خارجی آمریکا پیوستم، آفریقا به عنوان پایین‌ترین اولویت سیاست خارجی ایالات متحده، با اهمیت استراتژیک کمی ‌برای امور جهانی، تلقی می‌شد. 67 سال بعد، اکثر ناظران همچنان آفریقا را به عنوان یک عنصر کوچک در دستور کار آمریکا تلقی می‌کنند. این یک اشتباه بزرگ است. فرصت‌ها و خطرات در آفریقا شگفت‌انگیز است. با این حال، در زمان بایدن، روشنفکران سیاست خارجی از اشتباه دولت قبلی در تلقی آفریقا به عنوان میدان جنگ برای رقابت با چین و روسیه حمایت می‌کنند. دولت بایدن نباید فرصت خود را برای شکستن این چرخه سیاست خارجی از دست بدهد.

به جای بازی با چین، روسیه و دیگر کشورها، باید از ابتکار عمل آن‌ها در آفریقا پیشی بگیریم.

با کمرنگ شدن جنگ علیه تروریسم، الگوی ترجیحی تشکیلات سیاست خارجی آمریکا به مفهوم «رقابت قدرت‌های بزرگ» تغییر یافته است.

درگیری‌های آفریقایی آمریکا اخیراً به خودی خود کمتر به عنوان یک تلاش ارزشمند در نظر گرفته شده است.

رؤسای ‌جمهور اخیر آمریکا یک برنامه امضاشده برای آفریقا راه‌اندازی کرده‌اند. دونالد ترامپ به دنبال ایجاد انگیزه برای معاملات تجاری با کشورهای آفریقایی به منظور رقابت با روسیه و چین بود. دولت بایدن قول داده است که این پروژه را مجدداً «راه‌اندازی» کند و از کنگره ۸۰ میلیون دلار دیگر بخواهد.

پروژه‌های چین و روسیه در آفریقا، به طور کلی، معامله بدی برای آفریقایی‌ها هستند. داده‌هایی که از اثربخشی واکسن‌های کووید-19 ملی پشتیبانی می‌کنند، ناقص هستند یا گم شده‌اند. بیشتر پروژه‌های برق چین در زغال‌سنگ و گاز بوده است. پروژه‌های چوب‌برداری چین جنگل‌های بارانی حوضه کنگو را ویران می‌کند. شرکت‌های چینی بسیاری از پروژه‌های بسیار سودآور خود مانند ماهیگیری و معدن را از طریق فساد و رشوه تضمین می‌کنند.

صلح و امنیت برخی از قوی‌ترین قابلیت‌های تاریخی آمریکا در این زمینه است. آمریکا سابقه طولانی در حل مناقشه آفریقا از طریق ابزارهای دیپلماتیک دارد. آمریکا باید به طور خستگی‌ناپذیری برای پایان‌دادن به جنگ‌های فاجعه‌بار در اتیوپی و کامرون و درگیری‌های شبه‌نظامی ‌در حال رشد در جمهوری دموکراتیک کنگو، نیجریه، سومالی، موزامبیک و در سراسر ساحل آفریقا تلاش کند.

 

 

منبع:http://souriancss.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟