توضیحات اخوان المسلمین پس از دیدار جنجالی نمایندگانش با رهبر حزب مخالف اردوغان در ترکیه

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در پی جنجال بر سر دیدار سران اخوان المسلمین در ترکیه با رئیس حزب مخالف اردوغان، این جماعت پس از بیش از 10 روز با صدور بیانیه‌ای در پی توضیح برآمد.

حزب «سعادت» ترکیه روز 21 آوریل گذشته از دیدار «تمل کرم‌الله اوغلو»، رئیس این حزب با هیئتی از اخوان المسلمین به ریاست «همام علی یوسف»، عضو شورای مرکزی اخوان المسلمین خبر داد.

این دیدار در حالی انجام شده که ترکیه و مصر بعد از حدود 7 سال قطعی کامل مسیری را برای کاهش اختلافات و تقویب روابط آغاز کرده‌اند.

در این راستا، ترکیه از رسانه‌های وابسته به اخوان المسلمین نیز خواسته که از حملات خود علیه دولت مصر و «عبدالفتاح السیسی» بکاهند.

در پی کودتای السیسی علیه دولت وابسته به اخوان المسلمین در مصر در سال 2013، بسیاری از سران اخوان به ترکیه منتقل شدند و «رجب طیب اردوغان» که خود وابسته به جماعت اخوان شمرده می‌شود در حمایت از آنان روابط خود را با مصر قطع کرد.

«ابراهیم منیر»، معاون «مرشد» جماعت اخوان المسلمین، با انتشار بیانیه‌ای رسمی تأکید کرد که در این دیدار گروه‌های متعدد سیاسی مصری حضور داشته‌اند و اخوان یکی از حاضران بوده و افزود که هدف از این دیدار «طرح مشکلات پناهندگان مصری» در ترکیه بوده است.

او تأکید کرد: «ما از چهره‌های ترکیه‌ای که به دردهای کسانی گوش دادند که امنیت را در خاک ترکیه یافتند کمال تشکر را داریم».

منیر افزود که به موجب ضرورت اعتراف به لطف ملت و سران و رئیس جمهور ترکیه، «اخوان المسلمین تأکید می‌کند که به آنچه حقوق میزبانی و مهمانی است پایبند است و به همه قوانین و عرف‌ها احترام می‌گذارد و هیچ مشکلی برای ثبات و امنیت ترکیه ایجاد نخواهد کرد».

در ماه گذشته «مولود چاووش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه، ضمن تأکید بر عزم کشورش برای ادامه روند کاهش اختلافات با مصر گام های بعدی در مسیر توسعه روابط آنکارا و قاهره را اعلام کرد.

وزیر امور خارجه ترکیه در مصاحبه ای تلویزیونی تأکید کرد که تصمیم ترکیه ادامه روند تقویت روابط با مصر در چارچوب وزارت خارجه دو کشور است.

او خبر داد که در هفته اول ماه ماه آینده میلادی معاون وزرای امور خارجه دو کشور دیدار خواهند کرد.

چاووش اوغلو تأکید کرد که پس از این دیدار، خود نیز با همتای مصری اش «سامح شکری» دیدار می کند و راه های افزایش سطح روابط دو کشور در آینده و تعیین سفرا را بررسی خواهد کرد.

پیش از آن نیز رسانه های ترکیه از طرح فراکسیون حزب عدالت و توسعه، حزب وابسته به رئیس جمهور ترکیه، برای تشکیل کمیته دوستی ترکیه و مصر خبر دادند.

 

منبع:https://mdeast.news/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟