زلزله سیاسی در رژیم صهیونیستی؛ انتخاباتِ نخست وزیری کماکان در بن‌بست

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
هادی برهانی تحلیلگر مسائل رژیم صهیونیستی با اشاره به برگزاری انتخابات نخست‌وزیری در سرزمین‌های اشغالی گفت: اگر نتانیاهو نخست وزیر نشود شانس یائیر لاپید رئیس حزب یش‌عتید و رهبر احزاب اپوزیسیون رژیم صهیونیستی بیشتر خواهدشد. حزب او بیشترین کرسی را بعد از حزب لیکوت در پارلمان دارد و تاکنون احزاب زیادی از وی اعلام حمایت کردند.
 

هادی برهانی تحلیلگر مسائل رژیم صهیونیستی، در گفت‌وگو با راهبرد معاصر با اشاره به انتخابات پیش رو در سرزمین‌های اشغالی گفت: نتیجه‌ای که تا الان مشخص شده نشان دهنده بن‌بست در فضای سیاسی رژیم صهیونیستی است. هر چند حزب لیکوت به رهبری نتانیاهو بیشترین کرسی ها را بدست آورده که حدود 30 کرسی است اما نسبت به گذشته تعداد کرسی‌های این حزب در پارلمان کمتر شده است و این به تنهایی نمی‌تواند امکان تشکیل دولت برای نتانیاهو را ایجاد کند، حتی با وجود دیگر حامیان نتانیاهو مسیر سختی را برای جلب 61 رای مورد نیاز جهت تشکیل دولت دارد.

وی در ادامه با اشاره به سناریو‌های امکان انتخاب مجدد نتانیاهو به عنوان نخست وزیر رژیم صهیونستی افزود: تنها چیزی که می‌تواند مجددا نتانیاهو را نخست وزیر کند این است که علاوه بر لیکوت و احزابی که از وی اعلام حمایت کردند دو حزب یامینا و حزب اتحاد عربی هم به این ائتلاف بپیوندند، البته محتمل است که یامینا به جمع ائتلاف حامیان نتانیاهو بپیوندد اما این برای ابقای نتانیاهو در نخست وزیری کافی نیست. در مقابل اتحاد عربی به رهبری آقای منصور عباس قدری وجود دارد. این حزب در تقابل جدی با حزب لیکوت که یک حزب راست و افراطی مذهبی است قرار دارد، اعضای حزب لیکوت با توجه به پیشینه خود در خصومت بسیار جدی با اعراب قرار دارند و به عبارتی مخالف سرسخت اعراب هستند.

 

او در این باره تصریح کرد: برخی از این احزاب اعلام کردند همانند حزب صهیونیست دینی ما تحت هیچ شرایطی در یک ائتلافی که حزب عربی باشد شرکت نمی‌کنیم لذا این موضوع کار را برای نتانیاهو سخت خواهد کرد و خود نتانیاهو و حزب عربی منصور عباس ممکن است بتوانند به توافقی برسند اما واقعیت این است که بعید می دانم احزاب راست دیگری که در ائتلاف هستند با چنین ائتلافی مخالفت کنند.

 

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال، اگر نتانیاهو نخست وزیر شود رابطه بایدن و نتانیاهو را چطور ارزیابی می کنید؟ گفت: به دلیل بن بستی که در مسیر سیاسی رژیم صهیونیستی ایجاد شده، احتمال انتخاب نتانیاهو بسیار کم است. اما اگر این بن بست شکسته نشود باید برای انتخابات پنجم بروند و تا انتخابات پنجم که چند ماه دیگر است نتانیاهو بر سرکار است و نخست وزیر باقی خواهد ماند. این اتفاق برای دولت بایدن خوشایند نیست. به هر حال دولت بایدن با راست‌گراها، نتانیاهو و مواضع آنها موافق نیست و آنها ترجیح می‌دهند سیاستمداری از جناح میانه یا چپ در رژیم صهیونیستی بر روی کار بیاید.

 

او در ادامه تشریح کرد: نشانه‌هایی نیز در این میان وجود دارد برای مثال در جریان کارزار انتخاباتی که برگزار شد، ما شاهد این بودیم که طرفداران نتانیاهو در اردوگاه حزب لیکوت شعارهایی علیه بایدن می دادند. مضمون شعار این بود که بایدن را در امریکا به زیر خواهیم کشید. اگر این اتفاق بیفتد که نتانیاهو باشد اتفاق خوبی برای دولت بایدن نیست و البته تاثیر خوبی روی روابط رژیم صهیونیستی و امریکا ندارد چون دولت امریکا خیلی مایل نیست با دولت نتانیاهو همراهی کند و مواضع این دو در زمینه‌های مختلفی از جمله ایران، فلسطین و غیره با یکدیگر متفاوت است.

 

وی درباره نخست وزیر بعدی تل آوویو گفت: اگر نتانیاهو نخست وزیر نشود شانس بعدی یائیر لاپید رئیس حزب یش‌عتید و رهبر احزاب اپوزیسیون است. او بیشترین کرسی را بعد از حزب لیکوت در پارلمان دارد و احزاب زیادی نیز از وی اعلام حمایت کردند و بیش از جناح لیکوت و راست‌های افراطی رای در پارلمان دارد اما در عین حال او نیز نیاز دارد که 61 رای قطعی پارلمان را کسب کند و حزب عربی و متحد عربی را در ائتلاف با حزب خود همراه سازد. اگر این اتفاق بیفتد این ائتلاف تقریباً یک ائتلاف میانه است هر چند راست‌گراها و چپ‌ها نیز در آن هستند اما درکل به عنوان یک جناح میانه به محسوب می‌شود. زمزمه‌هایی وجود دارد که دولت بایدن ترجیح می دهد آقای لاپید نخست وزیر شود.

 

برهانی در پایان اظهار داشت: اگر لاپید سرکار بیاید تا حدودی با بایدن سیاست متفاوتی دارد. لاپید خیلی سکولار است و با مذهبی‌ها و جناح مذهبی در رژیم صهیونیستی میانه خوبی ندارد و سیاست خارجی او هم یک سیاست خارجی میانه است و به دلیل مواضع حزب یش‌عتید و کسانی که در ائتلاف با او هستند تصمیماتش افراطی نخواهد بود. مواضع لاپید نسبت به مسئله فلسطین، کرانه باختری، غزه به مواضع اروپا و امریکا نزدیک تر خواهد بود، هر چند نمی‌شود گفت تماما مواضع مطلوب امریکا و اروپا از سوی وی اتخاذ خواهد شد اما نسبت به دولت نتانیاهو که دولت راست‌گرایی بود مواضع نزدیک تری به اروپا و امریکا خواهد داشت.

 

منبع:https://rahbordemoaser.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟