تعیین راهبرد صندوق سرمایه­ گذاری عمومی

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
عربستان راهبرد 5 ساله صندوق سرمایه‌گذاری عمومی خویش را به تصویب رساند. هیئت مدیره صندوق سرمایه‌گذاری عمومی به ریاست بن سلمان، روز یکشنبه 24 ژانویه اعلام کرد: «استراتژی جدید به عنوان یک ستون اصلی در دستیابی به آرمان‌های کشور در جهت رشد اقتصادی، بالا بردن کیفیت زندگی و دستیابی به مفهوم توسعه جامع و پایدار در بخش‌های مختلف سنتی و مدرن ارائه می‌شود، زیرا این صندوق در سال‌های آینده با اهداف زیادی کار خواهد کرد».

بر اساس این طرح سالانه تا سال 2025 به‌طور افزایشی دست کم 40 میلیارد دلار هزینه اقتصاد داخلی خواهد شد، همچنین سهم صندوق در تولید ناخالص داخلی غیرنفتی جمعاً طی 5 سال 320 میلیارد دلار خواهد بود. موجودی این صندوق تا پایان سال 2025 به بیش از 1.6 تریلیون دلار خواهد رسید. این صندوق بنا دارد تا پایان سال 2025 میلادی 1.8 میلیون فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کند. یاسر بن عثمان الرمیان رئیس صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان است.

با این حال تردیدهای بسیاری حول امکان موفقیت دولت سعودی در پیشبرد طرح بزرگ لاین وجود دارد. کاهش قیمت نفت، کسری بودجه سالانه پی در پی و عدم تحقق اهداف اولیه در جذب سرمایه‌گذاران خارجی در پی شیوع ویروس کرونا، موجب شده است که ناظران با دیده تردید به تحقق منابع مالی لازم برای پیشبرد طرح نگاه کنند. به نوشته العربی الجدید، خزانه دولت سعودی بیش از 70 الی 90 میلیارد دلار نمی‌تواند در این طرح هزینه کند و همراه با بخش خصوصی باید بتواند تا 350 میلیارد دلار پول برای این طرح کنار بگذارد و ما بقی بر سرمایه‌گذاری خارجی استوار است.

در فضای توئیتری نیز مخالفان، منتقدان و معارضان سعودی این پروژه را مورد تردید قرار داده اند. یحیی عسیری دبیرکل حزب مخالف تازه تاسیس التجمع الوطنی در خصوص این پروژه در صفحه توئیتر خود نوشت که محمد بن سلمان مدام از آغاز پروژه‌ها خبر می‌دهد و شهروندان هیچ پیشرفت و موفقیتی مشاهده نمی‌کنند. عبدالرحمن السوهایمی فعال حقوق بشر عربستانی در ویدئویی در صفحه توئیتر خود گفت که پروژه نئوم و شهر لاین بر روی تاریخ و تمدن قبائل الحویطات بنا می‌شود. از زمان اعلام ساخت پروژه نئوم دهها تن از اعضای عشیره الحویطات به علت مخالفت با این طرح بازداشت و منازل آنها تخریب شده است.

 

منابع پژوهش در دفتر پژوهشکده موجود است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟