طرح کنگره درباره محدود کردن اختیارات نظامی رئیس‌جمهور آمریکا

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید

شماری از نمایندگان دموکرات و جمهوریخواه آمریکا تصمیم دارند از دامنه اختیارات نظامی رئیس جمهور این کشور بکاهند. این دسته از نمایندگان بر این باورند که در ارتباط با اعلان جنگ از سوی رئیس جمهور، کنگره نمی‌تواند ناظر باشد.

 

موضوع بر سر قانونی است که در واکنش به حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر تصویب شد و به جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا امکان داد، بدون رای و توافق کنگره حمله به عراق را آغاز کند.

پس از آن نیز، باراک اوباما و دونالد ترامپ بارها با بهره گرفتن از این قانون درباره اقداماتی تصمیم گرفته بودند که موجب ناخشنودی کنگره شده بود.

در همین رابطه، ۲۶۸ نماینده آمریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه طرح قانونی را پیش‌بینی کرده‌اند که تصمیم‌گیری در ارتباط با چنین مسائلی را منوط به رای و توافق کنگره می‌کند.

گیرگ میکس، نماینده حزب دموکرات در مجلس نمایندگان و یکی از حامیان طرح محدود کردن اختیارات نظامی رئیس جمهور اعلام کرده است که در ارتباط با چنین مسائل حساسی، نقش کنگره نمی‌تواند در حد نظارت کاهش یابد.

طرح قانون یاد شده برای تصمیم‌گیری باید به مجلس سنا نیز ارائه شود. این در حالی است که برخی از سناتورهای جمهوریخواه مخالف محدود کردن دامنه اختیارات رئیس جمهور در ارتباط با مسائل نظامی هستند.

این دسته از سناتورها می‌گویند که قانون سال ۲۰۰۲ آمریکا می‌بایست به فراخور شرایط جدید تغییر کند، اما لغو آن را نمی‌پذیرند.

در گزارشی که سایت “تاگس‌شاو” وابسته به شبکه یک تلویزیون آلمان درباره این موضوع منتشر کرده، آمده است که هرگاه نگاه این دسته از سناتورها در زمان تصویب آن قانون متوجه عراق بود، اکنون این دسته از سناتور به موضوع ایران توجه دارند.

 

 

منبع:https://www.dw.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟