دمشق برای اجرای توافق مشابه درعا در دیرالزور آماده می‌شود

در twitter به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
به نقل از منابع محلی، دمشق و نهادهای امنیتی و حزبی سوریه برای یک توافق فراگیر در استان دیرالزور مشابه آن‌چه که در استان درعا صورت گرفت، آماده می شوند.

استان درعا اخیرا شاهد اجرای توافق آشتی میان دولت سوریه و عناصر مسلح با میانجیگری روسیه بود و نیروهای ارتش سوریه در پی این توافق بدون درگیری وارد محله «درعا البلد» در شهر درعا و شهرک‌ها و شهرهای «نوی»، «الیادوده»، «مزیریب»، «طفس»، «تل شهاب»، «حوض الیرموک» و شهرک‌ها و روستاهای دیگر شده و استان درعا به طور کامل پس از اینکه در سال ۲۰۱۸ از لحاظ نظامی به دست ارتش سوریه افتاد، مدیریت آن نیز به دولت سوریه بازگشت.

به گزارش فارس، در سال ۲۰۱۳ شهرک‌های واقع در غرب استان درعا و در مثلث سوریه، اردن و جولان اشغالی به تدریج از کنترل دولت سوریه خارج شد؛ در سال ۲۰۱۸ ارتش سوریه کنترل آن‌جا را مجددا به دست آورد، اما به برخی شهرک‌ها با عملیات نظامی ورود نکرد تا افراد مسلح آن،آشتی با دولت سوریه را بپذیرند.

دمشق کمیته ویژه‌ای را از وزارتخانه‌های کشور و دادگستری و دستگاه‌های امنیتی برای اجرای این توافق تشکیل داده که وظیفه صدور مجوز و تضمین عدم پیگرد قانونی دارنده آن را بر عهده دارد و باید فهرستی از افراد تحت پیگرد تهیه کند و ابلاغیه عدم تعرض به آنها را به ایست‌های بازرسی ارائه دهد.

این توافق با تلاش روسیه و زیر نظر مسکو انجام می‌شود.

«رائد الغضبان» مدیر دفتر حزب بعث در استان دیرالزور پیشتر اعلام کرده بود که دمشق در صدد «توافقی فراگیر» در دیرالزور است. این اقدام همزمان با تلاش‌های روسیه برای سازمان‌دادن به اوضاع در شرق سوریه برای ورود ارتش سوریه به برخی مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه وابسته آمریکا (قسد) است.

روسیه در این راستا تماس‌های مستقیمی میان ارتش سوریه و سران نیروهای دموکراتیک (قسد) برقرار کرده است. ضمن این‌که، پیش از این، تلاش‌های روسیه برای اجرای توافقات مشابهی در قامشلی به نتیجه رسیده و به آزادی ده‌ها نیروی ارتش سوریه از بازداشتگاه‌های قسد، رفع محاصره از بخش امنیتی تحت کنترل دمشق در این شهر و توافق‌هایی در خصوص منابع طبیعی این منطقه منجر شده است.

این در حالی است که، خبرگزاری رسمی سوریه نیز خبر داد که نیروهای آمریکایی در یکی از بزرگ‌ترین عملیات خروج ادوات نظامی خود از سوریه، کاروانی مرکب از ۲۷۰ خودرو را از پایگاه خود در فرودگاه نظامی خراب الجیر در استان الحسکه به شمال عراق منتقل کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آیا مطمئن هستید که می خواهید قفل این پست را باز کنید؟
باز کردن قفل باقی مانده : 0
آیا مطمئن هستید که می خواهید اشتراک را لغو کنید؟